Analitik geometri öğretiminde Cabri 3D kullanımının öğretmen adaylarının akademik başarılarına etkisi ve görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLAL GÜNEŞ

Danışman: BAHTİYAR BAYRAKTAR

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Analitik Geometri I dersinde Cabri 3D dinamik geometri yazılımını kullanımının; ilköğretim matematik öğretmenliği 3. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına ait bakış açıları üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Ayrıca uygulamadan iki yıl sonra dinamik geometri yazılımına dair verilen eğitimin deney grubundaki öğretmenler üzerindeki etkililiğinin incelenmesi de amaçlanmaktadır. Çalışmada nicel ve nitel analiz yöntemleri bir arada kullanıldığından karma yöntem deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; 2013 – 2014 eğitim / öğretim yılında Uludağ Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 3. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışma grubu, deney ve kontrol grubu olmak üzere iki ayrı gruptan oluşmaktadır. Bu grupların her birinde 30 öğrenci olmak üzere toplam 60 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. 6 haftalık uygulama boyunca analitik geometri I programında yer alan uzayda vektör, uzayda doğru denklemi ve uzayda düzlem denklemi alt öğrenme alanları örnek olarak seçilmiştir. Deney grubundaki dersler CABRİ 3D'ye uygun olarak geliştirilen etkinliklerle teknoloji destekli bir ortamda yürütülürken, kontrol grubunda dersler iki boyutlu ortamlarda müfredata uygun yöntemlerle işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından geliştirilen analitik geometri başarı testi (AGBT) deney ve kontrol grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonunda deney grubundaki öğretmen adaylarının teknoloji destekli matematik eğitimine dair bakış açılarını betimlemek üzere yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ve bir de uygulamadan iki yıl sonra, araştırma sırasında deney grubunu oluşturan ve sonrasında öğretmenlik mesleğine başlayan 10 öğretmene yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde kullanılan istatistiksel yöntemler arasında Kolmogorov-Smirnov (K-S) ve Shapiro-Wilks normallik analizi, Bağımsız Örneklemler T-Testi ve ilişkili ölçümler için Bağımlı Örneklemler T-Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırma boyunca gerçekleştirilen 6 haftalık uygulama sonucunda grupların analitik geometri başarı düzeylerindeki denkliğin bozulduğu görülmüştür. Her iki grubun analitik geometri başarılarının da artmasına rağmen, deney grubu öğrencilerinin analitik geometri başarılarının daha yüksek düzeyde gerçekleştiği görülmüştür. Bu durum, deney grubu öğrencilerine uygulanan bilgisayar destekli öğretim yönteminin, öğrenciler üzerinde daha etkili bir öğretim yöntemi olduğunu göstermektedir. Uygulamadan önce de öğretmen adaylarının çoğunluğunun geometri dersinde bilgisayar kullanmanın gerekli olduğu düşüncesinde oldukları tespit edilmiştir. Cabri 3D yazılımının kullanılması ile geometri derslerinde bilgisayar teknolojisinin gereksiz olduğunu düşünen öğretmen adaylarının düşünceleri dahi olumlu yönde değişmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilerin analizine göre, öğretmen adaylarının ikisi hariç tamamı kendi derslerinde dinamik geometri yazılımlarını kullanmayı düşünmekteler. Ayrıca literatürde yer alan çalışmalardan farklı olarak uygulama yaptığımız deney grubundaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine başlamasından sonra onlara ulaşılmış ve dinamik geometri yazılımlarını kendi derslerinde kullanıp kullanmadıkları ve bu konudaki görüşleri incelenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda görüşme yapılan 10 öğretmenden 4'ü Cabri 3D yazılımını kullandıklarını, çeşitli nedenlerden dolayı kullanamayan 6 öğretmen ise kullanma konusunda istekli olduklarını belirtmişlerdir. Buradan yapılan çalışmanın amacına ulaşma doğrultusunda etkili olduğu söylenebilir. Deney grubunda yer alan öğretmen adayları meslek hayatına atıldıktan sonra da geometri derslerinde teknoloji kullanımını faydalı bulmaktadırlar. Araştırmanın sonunda elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.