Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğıitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme becerileri ve benlik algıları üzerindeki etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA NUR BENGİ

Danışman: Nalan Kuru

Özet:

Araştırmada, yaratıcı drama eğitim etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarının öz düzenleme ve benlik algıları üzerine etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ön test, son test ve kontrol gruplu deneysel desen olarak planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada bulunan deney ve kontrol grupları, amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bursa İli Osmangazi ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi anaokulu bünyesinde eğitime devam eden 15 çocuk deney grubu, 15 çocuk kontrol grubu oluşturmaktadır. Araştırma başlangıcında deney grubuna uygulanmak üzere araştırmacı tarafından MEB Okul Öncesi Eğitim Programı esas alınarak 16 tane yaratıcı drama etkinlikleri hazırlanmıştır. Bu etkinliklerden 8 tanesi yaratıcı drama yöntemi ile öz düzenleme, 8 tanesi yaratıcı drama yöntemi ile benlik algısına yönelik olarak planlanmıştır. Hazırlanan etkinlikler uzman görüşlerinin alınmasının ardından son hali verilmiştir. Deneysel desen kullanılan bu araştırmada deney ve kontrol grubu oluşturularak her iki gruba da ön test ve son test olarak Demoulin (1998) tarafından geliştirilmiş ve Kuru (2006) tarafından Türkçeye uyarlanmış "Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği" ve Fındık Tanrıbuyurdu (2012) tarafında geliştirilen "Okul Öncesi Öz Düzenleme" ölçeği uygulanmıştır. Deney grubundaki çocuklara 8 hafta boyunca haftada 2 gün 30 dakika süreyle hazırlanan yaratıcı drama etkinliği uygulanmıştır. Bu süreçte kontrol grubundaki çocuklar normal eğitim-öğretim sürecine devam etmişlerdir. Etik açıdan çalışma tamamlandıktan kontrol grubundaki çocuklara da hazırlanan 8 haftalık yaratıcı drama eğitimi programı uygulanmış ve çocuklar arasında etik eşitleme sağlanmıştır. Verilerin düzenlenmesinde Microsoft Excel 2016 programı, verilerin analizinde SPSS 28.0 programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için, Bağımsız Örneklem t-Testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grupları ön test puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı ama yaratıcı drama eğitimi etkinliklerinden sonra son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, yaratıcı drama etkinlikleri uygulamasının, çocukların öz düzenleme ve benlik algıları üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.