Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TÜLÜN ÖZTÜRK
Danışman: Berna Coşkun Onan
Özet:Eğitim Fakültesi öğrencilerini mesleğe yönlendirirken teorik bilgileri pekiştirmek amacı ile yapılan atölye derslerinin, öğretmenlik mesleğine geçişte oldukça önemli bir yere sahip olduğu bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen yetiştirme sürecinde sanatı gelecek kuşaklara öğretip aktarmakta ve yaratıcı uygulamalar geliştirmekte fayda sağlayacak alternatif pişirim tekniklerinin nasıl yürütülebileceğini betimlemektir. Bu çalışmada, uygulamaların ortaya konması açısından tek ögeli durum desenin kullanıldığı nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının Bahar Döneminde, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-ĠĢ Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören, seramik eğitimi almış olma ön bilgisi ve becerisi açısından gerekli hazırbulunuşluğa sahip olma ölçütlerini taşıyan altı öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama sürecinde alternatif pişirim tekniklerinden isli pişirim, raku pişirim, sagar pişirim ve obvara pişirim teknikleri bu çalışma kapsamında uygulanmıştır. Araştırmanın temel verileri, araştırmacı tarafından yürütülen uygulamalar sırasında kaydedilen gözlem verilerine dayanmaktadır. Yarı-yapılandırılmış görüşme vii formlarıyla birlikte öğrenci günlükleri ve araştırmacı notlarıyla veri seti tamamlanmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Kavramsal çerçeveye dayanarak oluşturulan bulgular; “teorik zemin”, “uygulama süreci”, “pişirim süreçleri”, “kazanımlar” ve “değerlendirme” olmak üzere beş tema başlığı altında düzenlenmiştir. Araştırmanın sonuç bölümünde ise alternatif pişirim tekniklerinin resim-iş öğretmenliği programlarında yer alan seramik atölye derslerinde nasıl uygulanabileceği sorusuna yanıtlar aranmıştır. Yapılan uygulamalar sonucunda öğretmen adaylarının pişirim tekniklerine ilişkin farklı bakış açıları kazandıkları, yaratıcılık ve meslekî becerilerinin gelişmesinde çözüme yönelik düşünceler elde ettikleri söylenebilir. Bu araştırmayla, öğretmenlere alternatif pişirim tekniklerini hangi koşullarda, hangi amaçlar ve kazanımlarla nasıl uygulayabilecekleri konularında önerilerde bulunulmuştur. Eğitim kurumlarına programlarında alternatif pişirim tekniklerine nasıl yer verebilecekleri ve bu tekniklerin neden önemli olduğu gibi konularda; öğretmenlere okulların fiziki koşulları göz önüne alınarak nasıl uygulayabilecekleri hakkında; araştırmacılara ise bundan sonra yürütülebilecek çalışmaların neler olabileceği konusunda önerilerde bulunulmuştur.