Müzik eğitiminde kullanılan şarkıların eşliklenmesine yönelik materyal geliştirme ve kullanılabilirliği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Barış Kardeş

Danışman: ŞİRİN AKBULUT DEMİRCİ

Özet:

Bu araştırmada, altıncı sınıf müzik dersinde, müzik öğretmenleri tarafından ders kitabı ile belirli gün ve haftalarda kullanılan şarkıların belirlenerek bir dağarcık oluşturulması ve bu şarkılara klavyeli çalgılar ile çalınabilecek eşlikler yazılarak müzik öğretmenleri tarafından kullanılabilirliğini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında belirlenen şarkılara eşlik yazabilmek amacıyla, şarkıların tamamı analiz edilmiş, kolay akor geçişleri, basit geçişli parmak numaraları kullanılmış ve aynı zamanda şarkıların armonik ve estetik açıdan da güzel duyulmasını sağlayarak eşlikleme yoluna gidilmiştir. Araştırmanın konusu ile ilgili mevcut durumların tespit edilmesine yönelik tarama modeli, materyalin test edilmesine yönelik olarak ise basit deneysel model kullanılmıştır. Araştırma, Denizli Merkez ilçelerde, altıncı sınıf müzik derslerine giren müzik öğretmenleri ve öğrencileri ile yürütülmüş olup, 2015-2016 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar dönemini kapsamaktadır. Günümüzde okullarda klavyeli çalgı olarak çoğunlukla elektronik org bulunmasından dolayı, çalışma ve buna bağlı olarak yazılacak olan eşlikler elektronik org çalgısının olanakları dâhilinde yazılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle frekans dağılımı ve yüzdelik gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Müzik derslerinde eşlik kullanılmasının öğrencilerin müzik dersine olan tutumlarına yönelik anlamlı fark gösterip göstermediğini analiz etmek için non-parametrik bir test olan Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 20.0 istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda müzik öğretmenleri için hazırlanan eşlik materyalinin, öğretmenler tarafından çalınabildiği görülmüştür. Eşlik çalınmasının öğrencilerin derse olan ilgi ve tutumlarına olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir.