Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Maryna Illiashenko
Danışman: MURAT HAKAN ALTINTAŞ
Özet:Günümüzde Türkiye küresel hazır giyim sektöründe en büyük ihracatçılar arasında yer almaktadır. Son 8 yıl boyunca hazır giyim ürün kategorisinde Türkiye Ukrayna’nın en büyük üç tedarikçisinden biri olmaktadır. Ukrayna’nın kendi hazır giyim imalatı yetersiz seviyede olduğundan yerel nüfusunun giyim ihtiyaçlarını çeşitli yabancı markalar karşılamaktadır. Özellikle Türk giyim perakendeci markaları Ukrayna’daki giyim piyasasında büyük bir hız ile pazar payını artırmaktadır. Ayrıca söz konusu Türk markaları Ukraynalı tüketiciler tarafından çeşitli sebeplerden dolayı büyük talep görmektedir ve beğenilmektedir. Ukrayna giyim piyasasında büyümesini sürdürmek ve alıcıların memnuniyetini artırmak için Ukraynalı tüketicilerin Türk giyim perakendeci markalarının ürünlerine yönelik satın alma niyetlerini ve kararlarını etkileyen faktörlerin hangi olduklarının anlaşılması gerekmektedir. Mevcut tez, literatürde bu konuyu araştırmış ilk çalışmadır. Kuramsal bulgulara dayanarak tüketicilerin yabancı giyime yönelik satın alma kararını etkileyen bazı faktörler dikkate alınmıştır. Ardından araştırma modeli oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemi olarak Ukrayna’nın başkenti Kiev’deki bir kolejde okuyan 181 öğrenci olmuştur. Veriler yüz yüze anket yöntemi ile toplanmış ve IBM SPSS, AMOS programlarında gerekli istatistiksel analizleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Ukraynalı tüketicilerin Türk giyim perakendeci markalarına yönelik satın alma kararını algılanan kalite, tasarım ve fiyat faktörlerinin etkilediğini bulunmuştur. Fakat tüketici etnosentrizmi faktörünün etkisinin olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca Ukraynalıların düşük bir tüketici etnosentrizm düzeyi sergiledikleri bulunmuştur.