Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Resim İş Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DERYA AYDIN
Danışman: Gonca Erim
Özet:
Popüler kültür; halkın kültürü olarak kabul edilmekle birlikte, müzik, moda, kitle iletişim araçları ve internet gibi bireylerin günlük ilgileri olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde popüler kültürün önemi ve öğrenciler üzerindeki etkisinin her geçen gün artması nedeniyle, eğitime entegrasyonu da tartışmalı konular arasına girerek araştırılmaya değer bir alan olarak karşımıza çıkmıştır. Bu araştırmada, ortaokul görsel sanatlar öğretmenlerinin 7. sınıf kazanımlarını edindirmede popüler kültür ögelerine derslerinde yer verme durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ilk olarak görsel sanatlar öğretmenlerinin popüler kültüre dair genel görüşleri ve 7. sınıf öğrencilerinin popüler kültür ögelerinin neler olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Ardından katılımcı öğretmenlerin; hangi yöntemler aracılığıyla görsel sanatlar dersine popüler kültür ögelerini kattığı ve öğrencilerin derse karşı yaklaşımlarında gözlenen farklılıkların neler olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Bursa iline bağlı 3 merkez ilçeden 2 devlet 2 özel okulda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında görev yapan 11 görsel sanatlar öğretmeni ve bu öğretmenlerin derslerine girdiği 588 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışmasıyla desenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak, temel veri kaynağı olan yarı yapılandırılmış görüşme formunun yanı sıra; gözlem, doküman inceleme ve anket kullanılarak çeşitlilik sağlanmıştır. Elde edilen bulgular tematik analiz tekniğiyle çözümlenerek; Öğretmen görüşleri, Popüler kültür ögeleri, Öğretim süreci ve Öğrencilere yansıma olmak üzere dört temaya ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin birçoğu görüşme başlangıcında popüler kültüre dair olumsuz bakış açılarının olduğunu belirterek, derslerinde kullanmadıklarını vurgulamıştır. Ancak görüşme ilerledikçe derslerinde fark etmeksizin popüler kültürü kullandıklarını, hatta olumsuz yanlarının yanında birçok olumlu yanlarının da olduğunu kabul ettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin popüler kültür ögelerine bakıldığında ise; Oyunlar, Ünlüler, Kitle İletişim araçları ve Diğerleri olmak üzere 5 kategoride altında toplandığı görülmektedir. Bu araştırma, öğrencilerin ilgilerini çekebilmek için, öğretmenlerin popüler kültüre dair kullandığı yöntemlerin belirlenmesi açısından önem taşımaktadır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, eğitimde popüler kültür ögelerini kullanmak isteyen eğitimcilere öneriler getirilmiştir.