Otomotiv aydınlatma gruplarında gövde ve reflektör arasında kullanılan yay bağlantısının farklı sonlu eleman teknikleriyle modellenmesi ve doğrulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İbrahim Yelek

Danışman: RUKİYE ERTAN

Özet:

Otomotiv ön aydınlatma gruplarında, titreşimlere bağlı olarak meydana gelen salınım olayının genliğini en aza indirebilmek adına gövde ve yansıtıcı arasında sönümleme amacıyla yay elemanı kullanılmaktadır. Bu elemanın gövde üzerindeki kayma hareketi sonlu eleman analizlerinde doğrusal olmayan metotlarla çözülebilmektedir. Ancak komple bir ön aydınlatma grubu için doğrusal olmayan analizleri gerçekleştirmek hem süre hem de bilgisayar kapasitesi açısından oldukça maliyetlidir. Ayrıca doğrusal olmayan problemlerin çözümü esnasında karşılaşılan yakınsama problemleri çözüme ulaşmayı zorlaştırmaktadır. Bu durumun önüne geçebilmek adına, yay elemanı ile gövde yüzeyleri arasında meydana gelen kayma durumuna ait analizler gerçekleştirilmiş farklı eksenlerdeki tanjant direngenlikleri tespit edilmiştir. Böylelikle doğrusal olmayan metotlarla çözülebilen sürtünme olayı, farklı eksenlerde direngenlik tanımlanarak doğrusal metotlarla çözülmüştür. Tespit edilen tanjant direngenlikleri doğrusal modal analiz çözümlerinde yay bağlantısında kullanılmıştır. Sonuçlarda ulaşılan frekans değerleri incelenmiş ve doğrusal olmayan zamana bağlı şok analizinden elde edilen verilerin hızlı fourier dönüşümleriyle tespit edilen frekans değerleriyle karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak doğrusal olmayan sürtünme durumu basitleştirilerek doğrusal hale getirilmiştir. Analizlerden elde edilen sonuçlar, daha sonra prototip ürün üzerinden yapılan testler ile karşılaştırılarak sonlu eleman modeli doğrulanmıştır.