Kur’an-ı Kerim’de dil oyunları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatih Ömeroğlu

Danışman: İSMAİL ÇETİN

Özet:

Kur’an-ı Kerim’de, Wittgenstein’in dil oyunları analojisinin kullanılıp kullanılmadığını ortaya koymak için öncelikle dil oyunları analojisi, bir bütünlük içerisinde derinlemesine tahlil edilmiştir. Dil oyunları, gramer, kural ve kullanım arasındaki bağlantılar irdelenerek, gündelik dilimizdeki yeri ortaya konulmuştur. Ulaşılan sonuç, gündelik dilimizin bir uylaşım ürünü olduğu ve bizim gündelik dilimizin sınırlarından ve kullanımlarından öteye geçemediğimizi göstermiştir. O halde dile ve felsefeye dair bir problem varsa, bunun anlaşılması ve giderilmesinin ancak gündelik dilimizdeki sınırlar dahilinde olabileceğidir. Sorunları giderebilmek için asla öte bir dile ihtiyacımız yoktur. Dil oyunları analojisinin tahlilinden sonra, dil oyunlarının kendi içerisindeki benzerlikler ve içinde gerçekleştiği reel dünyanın analizi yapılmıştır. Bu analiz, Kur’an-ı Kerim’in kullandığı dil oyunlarının, benzerlikleri ve içinde gerçekleştiği yaşam biçimiyle aynı olduğu ortaya konulmuştur. Kur’an-ı Kerim’in üzerinde durduğu üç temel konu vardır: Allah inancı, ahiret inancı ve insan anlayışıdır. Ayetlerde geçen bu üç konuya dair örnekler verilerek burada kullanılan dil oyunları ortaya konulmuştur. Ayetler bu dil oyunlarını ortaya koyarken, cahiliye Arap toplumunun yaşam biçimini göz önüne almıştır. Çünkü dil oyunları belli bir yaşam biçimi içerisinde gerçekleşir. Kur’an-ı Kerim de cahiliye Arap toplumunun sosyo-kültürel yaşamını göz önünde bulundurarak, onların gündelik dilde kullandığı dil oyunlarını kullanarak ilahi mesajını vermiştir.