Altıncı sınıf matematik öğretim programının öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerinin gelişimine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Neslihan Çakan Özbayar

Danışman: RIDVAN EZENTAŞ

Özet:

Cebir, sayılara, sembollere, bilinmeyenlere ve değişkenlere anlam yükleyerek onları betimleyen, aritmetikten soyut kavramlara geçişte düşünce aracı olarak görev yapan ve yönlendirme yaparak matematiksel dilin denklemlere dönüşmesini sağlayan matematiğin en önemli alanlarından biridir. Ülkemizde öğrenciler cebir öğretimine altıncı sınıfta başlamaktadırlar. Bu nedenle okullarda uygulanan altıncı sınıf matematik öğretim programında yer alan cebir alt konu alanına ait kazanım ve etkinlikler büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf Matematik Öğretim Programının öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerinin gelişimine etkisini incelemektir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışma, Kütahya İli Emet İlçesi Yunus Emre İmam Hatip Ortaokulu'nda gerçekleştirilmiştir. 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılının birinci döneminde yapılan uygulamaya 29'u erkek 21'i kız olmak üzere toplam 50 öğrenci katılmıştır. Öğrenciler okulun altıncı sınıf öğrencileridir, örneklem seçiminde herhangi bir kıstas uygulanmamıştır. Araştırmada cebirsel düşünmenin dört düzeyini ölçebilmek amacıyla Altun (2005) tarafından aktarılan "Cebirsel Düşünmenin Gelişimi" testi ön test-son test olarak uygulanmıştır. Ön test uygulandıktan sonra cebirle ilgili konu alanı, 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı 6. sınıf Matematik Öğretim Programındaki yönergelere birebir uyularak 10 ders saati boyunca işlenmiştir. Konu alanı tamamlandıktan bir hafta sonra son test uygulanmıştır. Ön test-son test verilerinden elde edilen bulgulara göre, dört düzeyde de son test ortalamaları lehine anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca 6. sınıf Matematik Öğretim Programının öğrencilerin cebirsel düşünme düzeylerine olan etkisinin, öğrencilerin genel matematik başarılarına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği de araştırmanın alt problemlerinden biri olarak araştırılmıştır. Elde edilen bulgulara göre 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı birinci dönem sonu not ortalamalarına göre matematik notu "yüksek başarılı" olarak kabul edilen öğrencilerin, "düşük başarılı" olarak kabul edilen öğrencilere göre daha yüksek seviyede cebirsel düşünme düzeyinde olduğu görülmüştür.