Otomotivde lazer dolgu kaynağı parametrelerinin etkilerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Adem Karşı

Danışman: ALİ BAYRAM

Özet:

Günümüzde lazer teknolojisi bir çok farklı alanda kullanılarak gelişimini sürdürmektedir. Uygulamalarında farklı disiplinlerin bir araya getirilmesiyle; sağlık , otomotiv, havacılık gibi bir çok alanda kullanılmaktadır. Lazer dolgu kaynağı prosesinin gerçekleştirilmesinde lazer ışınının üzerine odaklandığı tel yada toz dolgu malzemesi istenilen metal yüzeye ergitme yoluyla eklenebilmektedir. Bu çalışmada, otomotiv sac metal şekillendirme kalıplarının metal elemanlarında lazer dolgu kaynağı prosesinin üflemeli toz dolgu malzemesi ile uygulanmasında proses parametrelerinin etkilerinin anlaşılması ile iki ana problem olan kaynak bölgesinde istenmeyen çatlak ve gözenek oluşumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Lazer dolgu kaynağında, birçok parametre kaynak kalitesine etki etmektedir. Bu parametreler; dolgu kaynağı yapılacak ana malzeme kompozisyonu, bu malzemenin mekanik özellikleri, dolgu için kullanılacak tozun kompozisyonu (toz çeşidi), toz tane büyüklüğü, dolgu kaynak parametreleri ( lazer gücü, ilerleme, toz akış hızı ve buna bağlı olarak kaynak kalınlığı, toz besleme mesafesi, argon gazı akış hızı), bu parametrelere bağlı olarak kaynak bölgesine sağlanan ısı girdisi, kaynak bölgesi soğuma hızı, kaynaklar arası mesafe, işlem yönü ve katman sayısı olarak ifade edilebilir. Çalışma kapsamında, Taguchi metodu kullanılarak kaynak parametrelerinin ( güç , ilerleme miktarı, toz akış hızı, toz tane büyüklüğü, toz besleme mesafesi , argon gazı hızı , kaynak hatları arası mesafe , işlem yönü , katman sayısı ) çatlak ve gözenek oluşumuna etki şiddetleri yapılan deneylerle incelenmiştir.