Okul öncesi dönemi (4-6 yaş grubu) çocukların din eğitiminde görev alan eğitimcilerin/din görevlilerinin pedagojik yeterlilikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Kara

Danışman: MEHMET ŞANVER

Özet:

Din eğitimine ilişkin olarak yanlış yaklaşım ve uygulamalar, ülkemizde de yaşandığı üzere, vahim sonuçlara sebep olmaktadır. Bu durum, devletin ve uygulanacak resmi politikaların, din eğitiminde daha aktif ve belirleyici bir rolünün bulunması gerekliliğini göstermiştir. Ülkemizde, yaygın din eğitiminin uygulanması, bu eğitimlerin takip ve kontrolünün sağlanması Diyanet İşleri Başkanlığı'nın görevidir. Diyanet İşleri Başkanlığı, toplumun her kesiminden ve her yaştan kişilere din eğitimi verme amacını gütmektedir. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın sorumluluk alanında bulunan yaygın din eğitiminin verildiği kurumlarından birisi de Kur'an Kurslarıdır. Bu bağlamda, Kur'an Kurslarında yaş sınırının kaldırılmasıyla birlikte Diyanet İşleri Başkanlığı, 4-6 yaş grubu çocukların okul öncesi dönemlerindeki din eğitimi eksikliklerini giderebilmek adına Kur'an Kursları açmıştır. 2013 yılında pilot uygulamalarına başlanan 4-6 yaş grubu için Kur'an Kurslarının açılması uygulaması, hızlı bir gelişme göstererek yaygınlaşmıştır. Son derece önemli olan 4-6 yaş grubu din eğitimine ilişkin olarak Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından açılan kursların çok hızlı şekilde yaygınlaşması, birtakım sakıncaları da beraberinde getirmektedir. Özellikle, bu uygulamanın ana aktörlerinden biri olan eğitimcilerin pedagojik açıdan yeterli olup olmadıkları ciddi bir tartışma konusudur. Zira 4-6 yaş grubu çocuklara verilecek din eğitimleri için öğretmen yetiştiren herhangi bir yükseköğretim kurumunun ya da bu kurumlar nezdinde bulunan bir programının bulunmadığı bilinmektedir. Bu kapsamda bu çalışmada, bahsi geçen kurslarda görevli eğitimcilerin pedagojik ve mesleki yeterlilikleri üzerinde durulmuştur. 4-6 yaş grubu Kur'an Kurslarında görev alan eğitimcilerin sahip oldukları pedagojik donanım ve mesleki yeterlilik seviyeleri, Bursa ili Orhangazi ve İznik ilçelerindeki 20 eğitimci ile yapılan mülakatlardan elde edilen veriler çerçevesinde ortaya konulmaya çalışılmıştır. Öncelikle, okul öncesi eğitimi ve çocuğun din eğitimi hakkında bilgilere yer verilmiş, sonrasında ise eğitimcilerle yapılan mülakatlarda sorulan sorulara verdikleri cevaplar değerlendirmeye alınmıştır. Eğitimcilerin branşlarındaki uzmanlık durumu, çocuğun gelişim alanları hakkındaki bilgileri ile eğitim ve öğretime ilişkin yöntem ve yaklaşımlar ile ilgili bilgileri 18 adet açık uçlu soru ile belirlenmeye çalışılmıştır.