Farklı işitsel dikkat dağıtma yöntemlerinin çocuklarda ameliyat sonrası ağrı ve anksiyete üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERYEM ATAK

Danışman: Nurcan Özyazıcıoğlu

Özet:

Araştırma farklı işitsel dikkat dağıtma yöntemlerinin çocuklarda ameliyat sonrası ağrı ve anksiyete üzerine etkisini belirlemek amacıyla deneysel olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini Bursa Dörtçelik Çocuk Hastalıkları Hastanesi çocuk cerrahi kliniklerinde Ocak-Ekim 2017 tarihleri arası ameliyat olan 7-14 yaş grubundaki çocuklar oluşturdu. Araştırmanın örnekleminde ise örneklem seçim kriterlerine uyan toplam 90 çocuk (klasik müzik=30,Türk müziği=30, öykü dinleme=30) yer aldı. Araştırmanın verileri çocuk ve ebeveyn sosyo-demografik veri toplama formu, Görsel Analog Skala (VAS), Wong-Baker Yüzler Ağrı Ölçeği (WBFPS) ve Çocuklar için Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (ÇDSKE) kullanılarak toplandı. Gruplardaki çocuklara ameliyat sonrası dönemde klasik müzik, Türk müziği ve öykü dinletisi yapıldı. Araştırmanın istatistiksel analizleri için Shapiro Wilk, Kruskal Wallis, Mann Whitney U, Bonferroni, Wilcoxon, Pearson Ki-kare testi ve Fisher-Freeman-Halton testleri kullanıldı. Araştırma grupları ağrı ve anksiyete düzeyini etkileyebilecek cinsiyet, yaş, ameliyat işlemine ilişkin özellikler gibi değişkenler açısından benzerdi (p>0,05). Çalışmada üç grupta yer alan çocuklara dinletilen klasik müzik, Türk müziği ve öykü dinletisi yöntemlerinin ameliyat sonrası ağrı ve anksiyete durumluluk düzeylerini azaltmada etkili olduğu saptandı (p<0,05). Sonuç olarak, farklı işitsel dikkat dağıtma yöntemlerinin çocuklarda ameliyat sonrası ağrı ve anksiyete üzerine azaltıcı etkisi olduğu belirlendi.