Reasons for and frequency of English teachers' use of mother tongue in primary school foreign language classrooms


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Burçak Aykul

Danışman: ESİM GÜRSOY

Özet:

Yabancı dil öğretilen bir sınıfta öğrenmenin çoğu öğretmen konuşması sayesinde gerçekleştirilir. İlkokulda gerçekleşen bir yabancı dil dersinde öğretmenin konuşmasıyla ilgili önemli faktörlerden biri öğrenciler için uygun olan dili seçmektir. Yabancı dil derslerinde hedef dilin kullanımının önemi ise yıllardır vurgulanmaktadır. Bu yüzden bu çalışma ilkokul İngilizce derslerinde anadilin kullanım sıklığını ve kullanım amaçlarını ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Aynı zamanda, bu çalışmanın dolaylı bir amacı ise ilkokul İngilizce öğretmenlerinin dil seçimleriyle ilgili tercihlerini gözden geçirmelerine ve kendilerini geliştirmek için yardımcı olmaktır. Muş ilindeki ilkokullarda çalışmakta olan beş öğretmen bu çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla veri çeşitleme yöntemi kullanılmış ve bu yöntem ders gözlemi, ses kaydı ve öğretmen röportajlarından oluşmuştur. Her bir öğretmen için üç tane ders saati gözlemlenmiş ve ses kaydı yapılmıştır. Ders gözlem vi süreci bittikten sonra her bir öğretmenle araştırmacı tarafından röportaj yapılmıştır. Veri içerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları İngilizce öğretmenlerinin ilkokul derslerinde ana dili çok fazla kullandığını ve öğrencilerin öğretmenden yeterince girdi alamadığını göstermiştir. Bu durumun sebebi öğretmenlerin çocuklara yabancı dil öğretiminde kullandığı geçersiz öğretim yöntemleri ile ilgili olabilir. Bu yüzden ilkokulda çalışmakta olan İngilizce öğretmenlerine öğretim yöntemlerini gözden geçirmeleri ve sınıfta anadili kullanmaktan olabildiğince kaçınmaları tavsiye edilmektedir.