Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Taha Altınsoy
Özet:
Bu araştırmada, 2017-2018 öğretim yılında uygulanmaya (kademeli olarak) başlayan 5. Sınıf Müzik Programı’nın, müzik öğretmenlerinin görüşleri üzerinden Stufflebeam’in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli çerçevesinde değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Bu doğrultuda, eş zamanlı ve sıralı karma yöntem kullanılarak, nitel ve nicel araştırmalar yürütülerek, müzik öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Mardin ili merkez ilçelerinde, Milli Eğitim Bakanlığı'nın bünyesinde yer alan ortaokullarda görev yapmakta olan 60 müzik öğretmeninden meydana gelmektedir. Nicel veriler, Stufflebeam’in CIPP modeli temel alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen ‘5. sınıf Müzik Programı Değerlendirme Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır. SPSS 23 programı ile frekans (f) ve yüzde (%) dağılımlarının hesaplanmasının ardından, veriler analiz edilerek yorumlanmıştır. Geliştirilmiş olan ölçeğe, ve öğretmenlerin görüşlerine göre program 5 üzerinden 3.16 puan alarak yeterli olarak değerlendirilmiştir. Ölçekten elde edilen öğretmen görüşlerinin; cinsiyet, kıdem, mezun olunan program ve çalışılan okulun sosyo-ekonomik seviyesi gibi değişkenler bakımından farklılık gösterip göstermediği değerlendirilmiştir. Cinsiyet, sosyo-ekonomik durum ve mezun olunan program değişkenleri ‘t testi’ ile sınanmış, kıdem değişkeninin sınanmasında ise ‘Anova testi’ kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler, öğretmen görüşlerinin, bu değişkenler açısından anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Nitel verilerin çalışma grubunu, 10 müzik öğretmeni oluşturmakta olup, nitel verilerin toplanması için yapılan görüşmelere ek olarak, bir okulun 5. Sınıf şubesinde toplam 4 saatlik bir gözlem yapılmıştır. İçerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanan gözlem ve görüşme formlarına ek olarak, döküman analizi kapsamında; 5. sınıf müzik program dökümü, 5. sınıf ders kitabı ve ayrıca iii öğrencilerin proje ödevleri incelenmiştir. Nicel ve nitel bulgular başlangıçta ayrı ayrı ele alındıktan sonra, bağlam, girdi, süreç ve ürün bakımından bir bütün olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Ölçekten, görüşmelerden ve gözlemlerden elde edilen bulgular, programın bağlam boyutunda öğrencilerin ve öğretmenlerin ihtiyaçlarını kısmen karşıladığını göstermiştir. Girdi boyutunun değerlendirilmesine ilişkin bulgular ele alındığında; öğretmenlerin çoğunun ders kitabı ve özellikle materyallere ilişkin olumsuz görüşlere sahip olduğu ve benzer çok sayıda sebep yüzünden programın, amaçlarını karşılamaktan uzak olduğu anlaşılmıştır. Süreç boyutunun değerlendirilmesiyle ilgili sonuçlar; sürecin, başarıya ulaşmada beklenilen düzeyde olmadığını ve en başta süre kısıtlılık olmak üzere; öğrenci seviyesi farklılıkları, materyal yetersizliği, program yoğunluğu, sınıf ortamı, gibi birçok sorun barındırdığını ortaya koymaktadır. Ürün boyutuna ilişkin analizlerin sonucunda ise, öğretmenlerin çoğunluğunun, 5. sınıf müzik programının sonuç değerlendirmeye dayalı olduğunu düşündüğü görülmüştür. Fakat, öğrencilerin ders sürecindeki gelişimleri ve bireysel çabaları, proje ve performans ödevleri ile bir arada değerlendirildiğinde, sonuç değerlendirmenin yanında, süreç değerlendirmenin de aktif biçimde gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır.