Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE AĞLAMAZ
Danışman: Nalan Kuru
Özet:
Bu çalışmanın amacı, 2019 yılında başlayan Covid-19 pandemisi sürecinde ülkemizde okul öncesi eğitim basamağında yaşanılanları, ortaya çıkan sorunları, deneyimleri, çözüm önerilerini ve eğitim politikalarını analiz ederek pandeminin Türkiye'deki okul öncesi eğitim üzerine olan etkilerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak odak grup çalışması ve doküman analizi yöntemleri kullanılmıştır. Odak grup çalışmaları üç adet çevrimiçi webinar ile gerçekleştirilmiştir. Odak grup görüşmelerinin örneklem grubunu; resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarından yöneticiler, öğretmenler, veliler, Milli Eğitim Bakanlığı ve çeşitli sivil toplum kurumu temsilcileri ve akademisyenler olmak üzere toplam 53 kişi oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Aynı zamanda bu süreçte Milli Eğitim Bakanlığı tarafından alınan kararlar ve çıkarılan yönetmeliklerin süreç analizi ve okul öncesi dönemde uzaktan eğitim ile ilgili yapılan araştırmaların da doküman analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulguların verilerini analiz etmek için betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda webinarlarda aile, öğretmen, çocuk, ortam, program ve diğer başlıklı altı ana boyutta sorunlar tespit edilmiş ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir. Bu dönemde yapılan çeşitli bilimsel araştırmaların pandemi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarının okul öncesi dönemde fırsat eşitsizliğini artırdığı, çocukların özellikle sosyal, duygusal ve fiziksel gelişim alanları üzerinde olumsuz etkileri olduğu konularına vurgu yaptığı görülmüştür. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından bu dönemde alınan kararlar ve çıkarılan yönetmelikler incelendiğinde ise okulların açılıp kapanmasının çeşitli değişkenlerden etkilendiği ve okul öncesi eğitim veren kurumların uzaktan ya da yüz yüze eğitime devam etme durumlarında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar doğrultusunda uzaktan okul öncesi eğitim ve olağanüstü durumlarda çocukların eğitime erişimleri konularında okul öncesi çocuklar için projeler üretilmesi, çevrimiçi eğitime erişimi olmayan çocuklar için alternatif yollar bulunması gibi birtakım öneriler getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Erken çocukluk, okul öncesi dönem, uzaktan eğitim | |||