Türkiye ile Bulgaristan'da okulöncesi öğretmenliği eğitimi almış öğretmenlerin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİZ TEPELİ ÇAVUŞOĞLU

Danışman: HANDAN ASUDE BAŞAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Türkiye ile Bulgaristan'da Okul Öncesi Öğretmenliği Eğitimi Almış Öğretmenlerin Mesleki Doyum ve Tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Ayrıca araştırmanın, okul öncesi öğretmenlerinin mesleki doyumlarının ve tükenmişliklerinin incelenmesi nedeniyle bu alanda yapılacak diğer çalışmalara yol gösterici nitelik taşıyacağı düşünülmektedir. 2015-2016 eğitim- öğretim yılında Bursa ili sınırları içinde Yıldırım, Osmangazi ve Nilüfer ilçelerinde ki okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu oluşturan öğretmenlere araştırmanın amacına uygun olarak araştırmacı tarafından hazırlanan Ön Bilgi Formu uygulanmıştır. Daha sonra Mesleki Doyum Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Envanteri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; Bulgaristan'da eğitim alan okul öncesi öğretmenlerinin, Türkiye'de eğitim alan okul öncesi öğretmenlerine göre hem mesleki doyumları yüksek hem de tükenmişlik düzeyleri daha azdır. Elde edilen bu bulgu ile; okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin mesleki doyum düzeylerini arttıracak bir takım önlemlerin ilgililer tarafından alınması önem kazanacaktır. Çalışmada elde edilen bulguların literatüre uygunluğu ve sonuçlar üzerindeki etkileri tartışılarak ileride yapılacak çalışmalara ilişkin önerilerde bulunulmuştur.