Kuşaklara göre tüketicilerin satın alma karar stillerinin tekrar satın alma niyeti üzerindeki etkileri: Giyim sektöründe bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE ARIKAN KILIÇ

Danışman: Erkan Özdemir

Özet:

Kuşaklar arasındaki farklılığa duyulan ilgi 21. Yüzyıldan itibaren yoğun bir şekilde başlamıştır. Bulunduğu kuşağa göre bireyler farklı özelliklere sahip olduklarından ve farklı davranışlar sergilediklerinden bu durum onların tüketici olarak karar alma stillerinde de farklılıklara neden olmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmanın amacı, Bebek Patlaması, X ve Y Kuşağı'nda yer alan tüketicilerin giyim alışverişleri için kalite, marka ve moda/yenilik karar alma stillerinin tekrar satın alma niyetine olan etkilerini araştırmaktır. Araştırmada Sproles ve Kendall'ın 1986 yılında geliştirmiş oldukları Tüketici Stilleri Envanteri'nde yer alan karar alma stillerinden kalite, marka ve moda/yenilik bilinci karar alma stilleri kullanılmıştır. Kolayda örnekleme yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın örneklemini, Bursa ilinde yaşayan ve giyim alışverişi yapan 18-72 yaş aralığında yer alan tüketiciler (Bebek Patlaması Kuşağı, X ve Y Kuşağında yer alan) oluşturmuştur. Tüketicilerin kuşaklarına göre kalite, marka bilinci ve moda/yenilik karar alma stillerinin tekrar satın alma niyeti üzerinde etkilerini ölçmek için yapısal eşitlik modellemesi gerçekleştirilmiştir. Bulgulara göre Bebek Patlaması Kuşağı tüketicilerinin sahip oldukları kalite bilincinin; X Kuşağı tüketicilerinin sahip oldukları kalite ve marka bilincinin ve Y Kuşağı tüketicilerinin marka bilinci karar alma stilinin tekrar satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda kuşaklara göre tüketici karar alma stillerinin etkileri ortaya konulmuştur. Elde edilen sonuçlar, işletmelerin hedef pazara uygun etkin pazarlama stratejileri, pazar bölümlendirme ve konumlandırma stratejileri geliştirebilmelerinde yol göstericidir.