Bursa ilinde farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip ailelerin, 8-9-10 yaş grubu çocuklarının fiziksel performans ve antropometrik özelliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1998

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAKAN OĞUZ

Danışman: Salih Erden

Özet:

Bu çalışma farklı sosyo-ekonomik koşullarda yaşayan öğrencilerin büyüme ve gelişimindeki farklılıkları ile fiziksel performans ve antropometrik özelliklerin saptanması amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla Bursa ilinde iki farklı sosyo-ekonomik kesimde yer alan iki ilköğretim okulundan 8-9-10 yaşları arasından 190 kız, 210 erkek toplam 400 öğrenci seçilmiştir. Antropometrik ölçümlerden; boy, ağırlık, deri altı yağ kalınlığı olarak, triceps, subscapula, calf çap ölçümleri olarak femur, humerus çevre ölçümleri olarak biceps (üst kol çevresi), calf,ayak bileği, el bileği ölçümleri yapılmıştır. Motor performansları için Eurofıt testi olarak flamingo dengesi, disklere dokunma, oturarak uzanma, durarak uzun atlama, mekik, bükülü kolla asılı durma, mekik koşusu ve dayanıklılık koşusu testleri yapılmıştır. Araştırmamızda antropometrik ölçümlerin tümünde iki sosyo-ekonomik düzey arasında kız ve erkeklerde üst sosyo-ekonomik düzey çocuklar daha büyük değerlere sahiptirler. Üst sosyo-ekonomik düzey çocukların büyüme ve gelişim açısından daha iyi düzeyde ve daha büyük değerlere sahip olduğu bulunmuştur (PHer iki sosyo-ekonomik düzeyin birbirleri ile olan karşılaştırılmalarında ve kendi içlerindeki karşılaştırılmalarında istatistik! açıdan anlamlılık bulunmuştur. Ayrıca Antropometrik ve Eurofit test parametrelerin ilişkilerine korelasyon açısından bakıldığında da anlamlı ilişkiler bulunmuştur (P İyi koşullarda yetişen ve yaşayan çocukların, olumsuz koşullarda yetişen ve yaşayan çocuklara oranla antropometrik ölçümler açısından büyük değerlere ulaştığı görülmüştür. Alt sosyo-ekonomik düzey çocuklar flamingo dengesi, oturarak uzanma, bükülü kol asılma ve dayanıklılık koşusu testinde, üst sosyo-ekonomik düzey çocuklar ise çabukluk ve patlayıcı kuvveti gösteren disklere dokunma, durarak uzun atlama, mekik koşusu testlerinde daha iyi değerlere sahip bulunurken mekik testinde her iki grubun da eşit değerlere sahip olduğu görülmüştür. Fiziksel performans testlerindeki karşılaştırmada iki grubun da farklı büyük değerlere sahip olduğunu görmekteyiz.