Chomsky'nin bilişselci dil yaklaşımının yabancı dil eğitiminde uygulanabilirliğine ilişkin bir soruşturma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UFUK ÖZEN BAYKENT

Danışman: MUHSİN YILMAZ

Özet:

Bu çalışma, Chomsky'nin dil ve zihin ilişkisi üzerine yürütmüş olduğu soruşturmaların yabancı dil edinimi açısından tartışılmasını ve felsefi olarak temellendirilmesini hedeflemektedir. Tezin ilk bölümünde, geleneksel dil felsefesi bağlamında Antikçağda, Ortaçağda ve modern felsefede yer alan tartışmalar incelenmektedir. İkinci bölüm, çağdaş dil felsefesindeki dile yönelik çalışmalarla birlikte dil felsefesinin konu/sorun alanını netleştirmek amacını taşımaktadır. Bu çerçevede, 20. yüzyılın başında felsefede yaşanan dilci dönemeç, dil felsefesi ile analitik felsefenin yollarının nasıl kesiştiği, çağdaş dil felsefesinin konu alanı, temel kavramsal çerçevesi ile birlikte sunulduktan sonra, dili sorun edinen diğer çalışma alanları da betimlenmektedir. Çalışmanın üçüncü bölümünde, görüşleriyle farklı bilişsel disiplinlerdeki araştırmalara ışık tutmuş olan bir dilbilimci ve felsefeci Noam Chomsky'nin dile ve zihne ve aralarındaki ilişkiye dair sorgulamaları, eserlerine göndermeler yapılarak ayrıntılı bir biçimde ele alınmaktadır. Çalışmanın dördüncü bölümünde ise Chomsky'nin ortaya koymuş olduğu dil-zihin ilişkisi yabancı dil edinimi ve öğretimi açısından değerlendirilerek yabancı dil edinimi açısından felsefi olarak temellendirilmeye çalışılmakta, bu anlamda yabancı dil eğitiminin daha verimli ve yetkin kılınması için öneriler sunulmaktadır.