Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURAK BUDAK
Danışman: ELİF ERZAN TOPÇU
Özet:Debriyaj genel bir tanımla motor ile vites kutusu arasında yer alan, debriyaj pedalının hareketiyle motorun gücünü vites kutusuna aktaran veya hareketi kesen sistemdir. Bir otomobilin en önemli parçalarından biri olan debriyaj birçok parametreyi etkilediği için bu alanda bir çok çalışma yapılmaktadır. Hem yakıt tüketimini düşürmek hem de sürüş konforunu arttırmak için son yıllarda debriyaj sistemleri üzerinde araştırmalar yapılmaktadır. Debriyaj sistemleri mekanik ve hidrolik olmak üzere iki çeşittir. Hidrolik tip debriyaj sistemi de bu amaçlar doğrultusunda oluşturulmuş ve mekanik debriyaja göre birçok avantajları bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi mekanik tip debriyaja göre daha hafif olması ve motor kaynaklı titreşimleri daha fazla sönümleyebilmesidir. Bu yüksek lisans tez çalışmasında hidrolik tip debriyaj sistemi ve komponentleri detaylı olarak incelenmiş ve sistemin dinamik modellenmesi yapılmıştır. Ayrıca motor kaynaklı titreşimlerin hidrolik sistem ve komponentleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Hidrolik sistemin parametre değişimlerinin sistemin zaman ve frekans cevabı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Yapılan incelemelerde MATLAB ve AMESIM yazılımlarından faydalanılmıştır.