Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Çağla Özen
Danışman: Hatice Onuray Eğilmez
Özet:
Koro eğitimi müzik yoluyla öğrencilerin müzik algılarını ve yeteneklerini geliştirmenin yanında, bilişsel ve sosyal becerilerinin ilerlemesine de katkı sağlamaktadır. Müziğin iyileştirici etkisi de göz önünde bulundurulduğunda ısınma ve kaynaştırma oyunlarıyla zenginleştirilmiş koro eğitiminin öğrencilerin iyi oluşlarına da olumlu etkisinin olacağına inanılmıştır. Bu inançla araştırmada, koro eğitimine dayalı zenginleştirilmiş etkinliklerin, fen lisesi öğrencilerinin sosyal kaygı ve iyi oluş düzeylerine etkisinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu maksatla, ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Çalışma grubu öğrencileri Bismil Fen Lisesi 9. ve 10. sınıf öğrencilerinden (n=100) seçilmiştir. Deney (n=50) grubuna amaçlı örneklem yöntemiyle, kontrol (n=50) grubuna ise rastgele atama yapılmıştır. Veriler “iyi oluş ölçeği” ve “ergenler için sosyal kaygı ölçeği” ile toplanmıştır. Ön test verilerini toplamak üzere her iki gruba söz konusu ölçekler uygulanmıştır. Deney grubu öğrencilerine 16 hafta boyunca ısınma ve kaynaştırma oyunlarıyla zenginleştirilmiş koro eğitimi programı uygulanmış, kontrol grubu ise eğitime dâhil edilmemiştir. Eğitim sonrasında her iki gruba ölçekler tekrar uygulanarak son test verileri toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem T testi ve bağımlı (paired) örneklem T-testi kullanılmıştır. Korelasyon analizinde ise Pearson testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen ön test sonuçları, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla daha mutlu ve iyimser olduklarını ortaya koymuştur. Öğrencilerin sosyal kaygı ön test puanlarına bakıldığında ise sonuçlar istatistiki olarak anlamlı olmasa da kızların sosyal kaygılarının erkek öğrencilere nazaran daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. EPOCH ve ESKÖ ön test puanlarının sınıf değişkenine göre durumuna bakıldığında iyi oluş puanlarının 9. sınıfların lehine yüksek olduğu görülmüşken, sosyal kaygı düzeylerinin sınıflara göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencilerinin zenginleştirilmiş koro eğitimi ile iyi oluş puanlarının kontrol grubundaki öğrencilere kıyasla anlamlı ve önemli seviyede yüksek olduğu sonucuna ulaşılırken, sosyal kaygı düzeylerinin yine deney grubunun lehine anlamlı ve önemli ölçüde daha az olduğu görülmüştür. Ölçekler arasındaki korelasyona bakıldığında ise iyi oluş ile sosyal kaygı düzeyi arasında negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya konmuştur.