Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MAHMUT ZENGİN
Danışman: Nuray Yılmaz
Özet:Araştırmanın amacı, İngilizce kelime öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunları kullanımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu gerçek deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması Ankara Keçiören ilçesinde bulunan Kardeşler Cumhuriyet Ortaokulu ve Gülhane Ortaokulu 1. sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmanın, deney grubunda 166 öğrenci kontrol grubunda ise 171 öğrenci yer almıştır. Araştırmada kullanmak üzere Seçme-eşleştirme-boşluk doldurma oyunu, hafıza oyunu, kelime yakalama oyunu, bulmaca ve milyonere oyunu olmak üzere beş farklı oyun geliştirilmiştir. Milyonere oyunu dışındaki oyunların her biri kendi içinde üç oyunu barındırmaktadır. Araştırmada kullanılan bu oyunlar Adobe Captivate 9.0 programı kullanılarak hazırlanmıştır. Deney grubunda öğretim eğitsel bilgisayar oyunlarıyla yapılmıştır. Kontrol grubunda ise öğretim mevcut programa bağlı kalınarak yürütülmüştür. Veriler akademik başarı testi ve tutum ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Akademik başarı testi, ön test, son test ve öğrenilenlerin kalıcılığını belirlemek için uygulamadan bir ay sonra izleme testi olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde nicel veri yöntemlerinden Bağımsız Örneklemler İçin t-Testi, Bağımlı (İlişkili) Örneklemler İçin t-Testi, Mann-Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sırallar Testi kullanılmış, anlamlı farklılıklar için etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, eğitsel bilgisayar oyunlarıyla kelime öğretimi yapılan öğrencilerin, mevcut programa göre kelime öğretimi yapılan öğrencilerden daha başarılı oldukları bulunmuştur. Aradaki fark etki büyüklüğü olarak azdır. Eğitsel bilgisayar oyunlarıyla yapılan kelime öğretiminin başarıya etkisi cinsiyete göre incelenmiş, kız ve erkek öğrencilerin başarılarında bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bir ay sonra yapılan izleme testinde deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı puanlarında düşüş olmuştur. Ancak bu düşüş kontrol grubunda daha fazla olmuştur. Eğitsel bilgisayar oyunlarıyla kelime öğretimi yapılan grupta öğrenilenler daha kalıcı olmuştur. Aradaki fark etki büyüklüğü olarak azdır. Uygulamalar sonrası hem deney hem de kontrol grubundaki öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmamış, ayrıca her iki gruptaki öğrencilerin İnglizce dersine yönelik tutumlarında da bir değişiklik olmamıştır.