Çevrimiçi oyun oynama motivasyonları ve oyuncuların bireysel değerleri: Kullanımlar ve doyumlar kuramı açısından bir değerlendirme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM İSKENDER

Danışman: LEMAN PINAR TOSUN

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu (massively multiplayer online role-playing games/MMORPG) türünde çevrimiçi oyun oynayan bireylerin bazı özelliklerini ve bu özelliklerin birbirileriyle ilişkilerini incelemektir. Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı, Schwartz Değerler Kuramı, Akış Kuramı ve Sosyal Kimlik Kuramı çerçevelerinden yola çıkarak geliştirilen araştırma hipotezlerini test etmek üzere iki görgül çalışma (ön çalışma ve ana çalışma) yapılmıştır. Ön çalışmada bir Grup Akışı Ölçeği geliştirmek ve Sürekli Akış Ölçeği-2 Kısa Formu'nun çevrimiçi oyun bağlamındaki istatistiksel yeterliliğini incelemek hedeflenmiştir. Ana çalışmada ise MMORPG türü oyun oynama motivasyonları ve bu oyunlardan elde edilen akış deneyiminin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu iki değişkenin bu oyunları oynayan kişilerin bireysel değerleriyle ilişkili olduğu düşünülmüştür. MMORPG türü oyunlarla ilgili facebook sayfaları, forumlar, ilgili siteler gibi internet ortamlarında çalışma anketini paylaşmak yoluyla çalışma verisi toplanmıştır. 200 katılımcının verisinin kullanıldığı ön çalışmada Grup Akışı Ölçeği ve Sürekli Akış Ölçeği-2 Kısa Formu'nun ana çalışmada kullanılabilecek istatistiksel yeterlilikleri gösterdiği görülmüştür. 235 katılımcının verisinin kullanıldığı ana çalışmada ise güç tipi (sosyal güç, otorite, zenginlik, gibi ) ve başarı tipi (hırs, başarı ve yetenek gibi ) bireysel değerleri güçlü olan bireylerin MMORPG türü oyunları başarı motivasyonları ile oynama eğiliminde oldukları (güç kazanmak, hızlı bir şekilde seviye atlamak, otorite kurmak gibi); iyilikseverlik tipi değerleri (yardımseverlik, gerçek arkadaşlık ve olgun sevgi gibi ) güçlü olan bireylerin ise sosyal motivasyonlarla (yardım etmek, destek vermek, takım çalışmasının bir parçası olmak gibi) oynama eğiliminde oldukları görülmüştür. Beklenildiğinden farklı olarak,bireysel değerler ve akış deneyimi arasında bir ilişki bulunmamıştır. Çalışma bulguları ve sınırlılıklar tartışma bölümlerinde değerlendirilmiştir.