Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ALİ KESKİL
Danışman: Turgay Gündüz
Özet:
Bu
çalışmada, eğitim bilimleri kapsamında yer alan karma ve tek cinsiyetli eğitim
modellerinin yüksek din öğretimi öğrencilerinin bakış açısıyla değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın odak noktası, yüksek din öğretimi öğrencilerinin
karma ve tek cinsiyetli eğitime ilişkin görüşlerini analiz etmektir. Çalışma
kapsamında nitel ve nicel analiz yöntemlerinin birlikte kullanıldığı keşfedici
sıralı karma desen uygulanmıştır. Nitel veriler odak grup görüşmesi ile, nicel
veriler ise anket tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, eğitsel kazanımlar, sosyal beceri
kazanımları ve dini-ideolojik bakış açıları kategorileri incelenmiştir.
Katılımcıların cinsiyet, öğrenim gördükleri kurumlar, mezun oldukları lise türü
gibi kişisel bilgilerinin birer faktör olarak tercihlerine etkisi ele
alınmıştır. Ayrıca karma ve tek cinsiyetli eğitim modelleri eğitsel, sosyal
beceri kazanımları, dinî, ideolojik, bireysel hak ve özgürlükler gibi farklı
açılardan değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma kapsamında yüksek din
öğretimi öğrencilerinin karma ve tek cinsiyetli eğitim konusundaki görüşlerinin
cinsiyet, üniversite, sınıf, bölümü tercih sebebi, yakın hissedilen ana bilim
dalı, mezun olunan lise türü ve okul dışı eğitim durumlarına göre anlamlı
farklılaştığı; Genel Akademik Not Ortalaması (GANO), YKS Sıralaması ve coğrafi
bölgelerine göre anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.