Yüksek Din Öğretimi Öğrencilerinin Karma ve Tek Cinsiyetli Eğitime İlişkin Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET ALİ KESKİL

Danışman: Turgay Gündüz

Özet:

Bu çalışmada, eğitim bilimleri kapsamında yer alan karma ve tek cinsiyetli eğitim modellerinin yüksek din öğretimi öğrencilerinin bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın odak noktası, yüksek din öğretimi öğrencilerinin karma ve tek cinsiyetli eğitime ilişkin görüşlerini analiz etmektir. Çalışma kapsamında nitel ve nicel analiz yöntemlerinin birlikte kullanıldığı keşfedici sıralı karma desen uygulanmıştır. Nitel veriler odak grup görüşmesi ile, nicel veriler ise anket tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, eğitsel kazanımlar, sosyal beceri kazanımları ve dini-ideolojik bakış açıları kategorileri incelenmiştir. Katılımcıların cinsiyet, öğrenim gördükleri kurumlar, mezun oldukları lise türü gibi kişisel bilgilerinin birer faktör olarak tercihlerine etkisi ele alınmıştır. Ayrıca karma ve tek cinsiyetli eğitim modelleri eğitsel, sosyal beceri kazanımları, dinî, ideolojik, bireysel hak ve özgürlükler gibi farklı açılardan değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma kapsamında yüksek din öğretimi öğrencilerinin karma ve tek cinsiyetli eğitim konusundaki görüşlerinin cinsiyet, üniversite, sınıf, bölümü tercih sebebi, yakın hissedilen ana bilim dalı, mezun olunan lise türü ve okul dışı eğitim durumlarına göre anlamlı farklılaştığı; Genel Akademik Not Ortalaması (GANO), YKS Sıralaması ve coğrafi bölgelerine göre anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.