Yaşam temelli öğrenme yaklaşımının 6.sınıf öğrencilerinin ''maddenin tanecikli yapısı'' ünitesindeki akademik başarı ve kalıcılıklarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR RUSÇUKLU

Danışman: DİLEK ZEREN ÖZER

Özet:

Bu araştırma, yaşam temelli öğrenme yaklaşımıyla işlenen "Maddenin Tanecikli Yapısı" ünitesinin öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrendiklerinin kalıcılıkları üzerine yaratacağı etkinin ortaya çıkartılması amacıyla yapılmıştır. Ayrıca araştırmada öğrencilerin yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile ilgili görüşleri alınmıştır. Araştırmanın örneklemini, Bursa ili Yıldırım ilçesinde bulunan Şehit Kurmay Binbaşı Ufuk Bülent Yavuz Ortaokulu'nda öğrenim gören toplam 52 6.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma, ön test-son test eşitlenmemiş kontrol gruplu model şeklinde desenlenmiştir. Uygulama haftada 4 saat olmak üzere 4 hafta boyunca devam etmiştir. Yaşam temelli öğrenme yaklaşımında uygulamaya dönük olarak en yaygın şekilde kullanılan 2 modelden biri olan 4 Aşamalı Modelin kullanıldığı bu çalışmada, deney grubu sınıflarında dersler, "Maddenin Tanecikli Yapısı" ünitesine yönelik yaşam temelli öğrenme yaklaşımına uygun geliştirilen rehber etkinlikler ile işlenirken kontrol grubunda geleneksel yaklaşıma uygun olarak işlenmiştir. Araştırmada deneysel uygulama öncesi ve sonrasında başarı testi; ön test-son test olarak, son testten 4 hafta sonra ise kalıcılığı ölçmek amacıyla uygulanmıştır. Ayrıca, uygulama sonrası öğrencilerin yaşam temelli sorulara ne ölçüde cevap verebildiğini öğrenmek amacıyla yaşam temelli öğrenme başarı testi uygulanmıştır. Aynı zamanda deney grubu öğrencileri ile kullanılan yöntem ve tekniklerle ilgili görüşlerini almak için uygulama sonrasında görüşme yapılmış, dolayısıyla 3 farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini, akademik başarı puanları oluşturmuştur. Araştırmanın nitel verilerini ise öğrencilerin derslerin işlenişi ile ilgili görüşleri oluşturmuştur. Araştırma sürecinde toplanan nitel ve nicel veriler analiz edilerek elde edilen sonuçlar birlikte yorumlanmıştır. Sonuç olarak, yaşam temelli öğrenme yaklaşımına uygun hazırlanan rehber etkinlikler ile desteklenen Fen Bilimleri dersi, öğrencilerin akademik başarıları ve öğrendiklerinin kalıcılığı üzerinde anlamlı etkisi olduğunu göstermiştir. Öğrenci görüşlerine göre ise öğrenciler; yaşam temelli öğrenme yaklaşımıyla işlenen ders etkinliklerini eğlenceli bulduklarını, bu tür etkinliklerden hoşlandıklarını ifade etmişlerdir. Aynı zamanda etkinliklerin öğrencilerin derse katılımını ve ilgisini arttırdığı tespit edilmiştir.