Çift borulu pasif bir teleskobik amortisörde silindir konfor kanallarının amortisör karakteristiğine etkisinin deneysel olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Harun Anaç

Danışman: ZELİHA KAMIŞ KOCABIÇAK

Özet:

Taşıt süspansiyon sistemi araç tekerleklerine bağlantılı olup aracın yola tutunmasını, daha güvenli bir şekilde yol almasını, yoldan araca ve sürücüye gelecek etkileri en aza indirgeyerek sürüş konforunu sağlayan en önemli sistemlerden biridir. Süspansiyon sisteminin en önemli elemanlarından biri de amortisördür. Amortisörler titreşim sönümleyici eleman olarak günümüzde pek çok farklı sektörde yaygın olarak kullanılır. Otomotiv, havacılık, inşaat, mobilya bu sektörlerden bazılarıdır. Amortisörden beklentiler, yol ve kullanım koşullarına göre değişir. Yol zemininin düzgünlüğü, viraj dönme, hızlanma, frenleme, maksimum yük taşıma kapasitesi gibi parametreler önemli etkenlerdir. Yüksek veya düşük sönümleme kuvveti amortisörün karakteristiği ile ilgilidir ve bahsedilen etkenler bu karakteristiği etkileyen en önemli faktörlerdir. Valf gruplarının etkisine ek olarak, pistonun hareketi ile konumundaki değişiklik sonucu amortisör sertleşmesi veya yumuşaması geliştirilen konfor kanallı silindirler kullanılarak sağlanabilmektedir. Çalışmada bahsedilen konfor kanallı amortisörlerde, piston valf grubunun konumuna bağlı olarak sert, yumuşak ve geçiş modu olmak üzere üç çeşit kuvvet bölgesi bulunmaktadır. Bu çalışmada ilk olarak düz silindirli standart, teleskopik amortisör test edilmiş, kuvvet değerleri, kuvvet-yol ve kuvvet-hız gibi amortisör karakteristiğini gösteren grafikler ortaya konulmuştur. Sonrasında aynı amortisörün valf grupları sabit kalmak şartı ile konfor kanalları sayısı, derinliği ve genişliği dolayısı ile toplam konfor kanalı kesit alanı değişen yedi farklı silindir kullanılarak yedi farklı amortisör sönümleme kuvvet testleri yapılmıştır. Kuvvet değerleri, kuvvet-yol, kuvvet-hız grafikleri ile konfor kanallı amortisörlerin düz silindire sahip amortisör ile farkları ortaya konulmuştur.