Proje, model, deney yoluyla 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel beceriler geliştirme süreçlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Duygu Aygün

Danışman: YETER ŞİMŞEKLİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki Proje, Model ve Deney içerikli etkinlikler uygulanarak bilimsel becerileri geliştirme süreçlerinin incelenmesidir. Yedinci sınıf Fen Bilimleri programında yer alan 'Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme' ünitesi kazanımlarını hedefleyen proje, model ve deney yapma etkinlikleri temelinde hazırlanan öğretim tasarımının uygulanmasının öğrencilerin akademik başarılarına, yansıtıcı düşünme becerilerine, fen öğrenimine yönelik motivasyonlarına ve bilimsel süreç becerilerine olan etkisini; aynı konunun Fen Bilimleri öğretim programına dayalı öğretim ile karşılaştırarak incelemek ve öğrencilerin bilimsel becerilerini geliştirme çalışmaları konusunda görüşlerini almaktır. Hazırbulunuşluk testine göre belirlenen deney ve kontrol gruplarına çalışma öncesinde "Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Başarı testi", "Bilimsel Süreç Becerileri testi", "Fen Öğretimine Yönelik Motivasyon Ölçeği", "Yansıtıcı Düşünme Ölçeği" ön test olarak uygulanmıştır. Konunun deney grubu öğrencilerine öğretiminde deney, proje ve model yapma gibi etkinlikleri içeren öğretim tasarımı uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin bilimsel becerilerinin süreçteki gelişimlerini incelemek üzere etkinliklere uygun olan "Öğrenci Değerlendirme", "Öğrenci Gözlem" ve "Proje Değerlendirme" formlarından biri uygulanmıştır. Kontrol grubu öğrencilerine ise mevcut Fen Bilimleri öğretim programına dayalı öğretim uygulanmış ve Milli Eğitim Bakanlığı Fen Bilimleri ders kitabı materyal olarak kullanılmıştır. Çalışma sonunda deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilere "Canlılarda Üreme, Büyüme ve Gelişme Başarı Testi", "Bilimsel Süreç Becerileri Testi", "Yansıtıcı Düşünme Becerileri Ölçeği", "Fen Öğretimine Yönelik Motivasyon Ölçeği" son test uygulanmıştır. Ayrıca sadece deney grubunda bulunan öğrencilere süreçteki etkinlik sonrası yazılı olarak birbirlerini değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırma sonucunda; deney grubunda bulunan öğrencilerin bilimsel becerilerini geliştirme süreçlerinde proje, model ve deney yapma gibi etkinliklerin büyük oranda etkilediği gözlemlenmiştir. Aynı zamanda akademik başarıları, yansıtıcı düşünme becerileri, bilimsel süreç becerileri ve fen öğrenimine yönelik motivasyonları açısından deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir.