Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğrt.Tek.Eğt.Bl., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SERKAN DEMİR
Danışman: Nuray Yılmaz
Özet:
Akıllı telefon bağımlılığı her geçen gün artış göstererek öğrencilerin akademik erteleme davranışlarını ve akademik öz yeterliliklerini etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıkları, akademik erteleme davranışları ve akademik öz yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırmada lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılıklarının, akademik erteleme davranışlarının ve akademik öz yeterliliklerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve günlük ortalama akıllı telefon kullanma süresi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadıkları incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İzmir ilinin Bornova ilçesindeki liselerde öğrenim gören 607 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada, "Kişisel Bilgi Formu", "Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği", "Akademik Erteleme Ölçeği", "Akademik Öz Yeterlik Ölçeği" veri toplamak için kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılmadan önce normallik testi yapılmış, normallik gösteren verilerde bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), normallik göstermeyen verilerde Kruskal-Wallis H testi, Mann-Whitney U testi ve Sperman Sıra Farkları korelasyonu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı orta düzeyde, akademik erteleme davranışları orta düzeyde ve akademik öz yeterlilik düzeyleri yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin akıllı telefon bağımlılıkları, akademik erteleme davranışları ve akademik öz yeterlilikleri tüm bağımsız değişkenlerden etkilenmiştir. Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ile akademik erteleme davranışları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde, akıllı telefon bağımlılığı ile akademik öz yeterlilik düzeyleri arasında negatif yönde ve düşük düzeyde, akademik erteleme davranışları ile akademik öz yeterlilik düzeyleri arasında negatif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular alan yazındaki çalışmalarla tartışılarak, ileride yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.