Otomotiv kayar kapı mekanizmalarında ağırlık optimizasyonu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ, MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖRKEM BUĞRA BALABAN

Danışman: Necmettin Kaya

Özet:

Kayar kapılar, araçlarda kapı açılma ve kapanma işleminin yatay hareket eden bir sistem ile sağlandığı kapı çeşididir. Yarattığı avantajlardan dolayı, binek araçlardaki uygulamaları gün geçtikçe artmaktadır. Otomotiv endüstrisinde, ürün tasarımı aşamasında üretim maliyeti, ürün performansı, ağırlık gibi konular düşünülerek parçalar üzerinde optimizasyon çalışmaları yaygınlaşmaktadır. Bu çalışmada, Rollmech Automotive firması tarafından üretilen, binek arac kayar kapı mekanizma ve kızakları incelenmiş, sistemin önemli bir parçası olan, alt mekanizma saclarında, optimizasyon yöntemleri kullanılarak iyileştirme çalışması yapılmıştır. Bu tez çalışmasında amaç, hem yapının mukavemet açısından iyileştirilmesi hem de ağırlık tasarrufu sağlanmasıdır. Proje esnasında sayısal analiz programları, optimizasyon yöntemleri ve deney tasarımı metodu kullanılmıştır. Çalışma sonucunda alt mekanizma performansı hem direngenlik hem de ağırlık olarak optimize edilmiş, kullanılan yöntemlerin sonraki ürün geliştirme çalışmaları için bir örnek teşkil etmesi sağlanmıştır.