Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞE KİREZ TAŞYÜREK
Danışman: İSMAİL SAĞLAM
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Türkiye'de farklı kültürel özellikleriyle dikkat çeken topluluklardan olan Romanların en temel problemleri eğitim ve dışlanma olarak düşünülebilir. Bu problem, çalışmamızın çıkış noktası olmuştur. Toplumların Romanlara karşı ahlâkî ve dinî yönden önyargıları gündeme gelebilmektedir. Romanların yaşadıkları toplumların ahlâkî değerlerini benimsetmede, temizlik alışkanlığını kazandırmada ve kötü alışkanlıklarının giderilmesi gibi hususlarda özellikle din eğitimi ön plana çıkmaktadır. Çalışmamızda da görüldüğü gibi Romanlar müslüman olduklarını özellikle vurgulamaktadır. Bu ortak paydadan hareketle yapılacak çalışmalarda olumlu neticeler alınacağı bu çalışmada öne çıkmaktadır. Ayrıca dinî altyapıya sahip Romanların, dinî altyapıya sahip olmayan Romanlara göre daha az olumsuz davranışa sahip olduğu gözlemlenmiştir. Bazı vakıf ve derneklerin çalışmalarında davranışlar bazında olumlu neticeler alınmıştır. Herkes gibi Romanların yaşamında da önemli bir yere sahip olan aile, eğitimin yapıldığı ilk yerdir. Bu doğrultuda eğitimin aile üzerinden verilmesi çocukların davranışlarında da kazanımlar elde edilmesini sağlayacağı düşünülmektedir. Bu yönde yapılan çalışmada öncelikle Roman toplumunun inanç durumunu, kültürel kimliğini ve aile yapısını öğrenmeye yönelik bir literatür taraması yapılmıştır. Yalova'daki Roman ailelerin dinî alt yapıları ve çocuklarına dinî eğitim alanında yaptıkları çalışmalar anket yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler neticesinde ailelerin gerek alt yapılarındaki eksiklikler gerekse çocuklarına uyguladıkları din eğitimindeki aksaklıklar tespit edilmiştir. Sonuç olarak Roman çocukların eğitiminde aile eğitiminin de önemli olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca din eğitiminin, örgün eğitimin yanı sıra yaygın eğitim veren kurumlarla ve sivil toplum kuruluşlarının katkılarıyla desteklenmesi yönünde öneriler sunulmuştur. Aileden başlayarak çok yönlü verilen din eğitiminin Roman toplumunun eğitim ve dışlanma sorununun çözümüne önemli katkılar sağlayacağı sonucuna varılmıştır.