7TH INTERNATİONAL CONFERANCE OF SOCIOLOGY AND ECONOMICS, Baku, Azerbaycan, 10 - 12 Aralık 2021, ss.119-123
Bu çalışmada, son 15 yıllık verilerden hareketle farklı sektörlerde yer alan belirli markaların finansal
durumlarının değerlendirilmesi hedeflenmektedir. İlk olarak dünya çapında önemli yeri olan teknoloji
şirketlerinden akıllı telefon markalarının bu dönemdeki net kardaki değişimleri irdelenmiştir. İkinci
olarak sosyal medya devlerinden biri olan Facebook’un aynı dönemler içerisinde net kar dağılımı
değerlendirilmektedir. Üçüncü olarak dünyanın en önemli e-ticaret sitelerinden biri olan Amazon’un
yıllar itibariyle net kar değişimi irdelenmektedir. Ardından içecek sektörünün devlerinden Starbucks’ın
yıllar itibariyle net kar dağılımı irdelenmektedir. En nihayetinde yemek sektöründen McDonald
markasının yıllar itibariyle net kar dağılımı ele alınmaktadır. Dijitalleşmenin ve sosyal medyanın önemi
her geçen gün artmaktayken pandemi ile bu önem daha da belirginleşmiştir. Çalışmada Statista’dan
alınan uzun dönem raporları doğrultusunda ilgili markaların yıllara göre kar düzeyleri ve değişimleri
gözlenmektedir. Çalışma sonucu olarak, 2008 küresel krizinin bütün sektörde önemli ölçüde bir gelir
düşüşüne neden olduğu saptanmıştır. Ayrıca pandemi dönemin etkisinin yasaklarla beraber yiyecek
içecek ve akıllı telefon gelirlerinde önemli bir kırılmaya yol açarken, sosyal medya hesaplarının ve eticaret sektörünün gelirlerinin daha fazla artmasına neden olmuştur. Bu da sosyalleşme
gereksinimlerinin sınırlandırılmasından ötürü Facebook ve evden erişim imkanı olan dijital
platformların bu dönemde krizden etkilenmediği ve dahi bu dönemin bir fırsat doğurduğu anlamına
gelmektedir. Ancak içecek ve akıllı telefon gibi birçok sektör ise pandemi döneminden olumsuz
etkilenmektedir.