29. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Aydın, Türkiye, 6 - 09 Kasım 2019
Almanya eğitim sistemi içerisinde
kaynaştırma önemli bir yer tutmaktadır. Almanya’da kaynaştırma terimi geniş bir
kapsama sahiptir. Bu kapsamda Almanca dil yetersizliğine sahip öğrenciler,
akademik başarısı düşük olan öğrenciler, duygusal ve davranışsal sorunlar
yaşayan öğrenciler ve zihinsel yetersizliğe sahip olan öğrenciler kaynaştırmada
yer alabilirler. Kaynaştırma eğitimi için sağlanan destekler söz konusu
olduğunda Almanya’nın genelini kapsayan bir eğitim yasası mevcut değildir. Ülke
eyaletlere ayrılmış durumdadır ve her eyalet kendi eğitim yasasına sahiptir.
Bremen eyalet yasalarına göre öğrencilerin eğitim sistemi içinde herhangi bir
kaynaştırma etiketi almadan desteklenmeleri tercih edilmektedir. Bremen’de
genel olarak iki tür okul olduğu görülmektedir. Bunlar tamamı devlet tarafından
finanse edilen devlet okulları ve aileler tarafından finanse edilen özel
okullardır. Devlet okullarında birden fazla yaklaşım bir arada kullanılmakla
birlikte en yaygın yaklaşımın “açık okul” eğitimi olduğu görülmektedir. Hem
okul öncesi hem de ilkokullarda yaygın olarak tercih edilen açık okul sistemi
yapısal öğrenme kuramına dayalı bir yaklaşımdır. Açık okul yaklaşımı 1940’lı
yılardan beri var olan bir eğitim yaklaşımı olmakla birlikte özellikle 2006
yılından sonra Bremen’de yaygın olarak tercih edilmeye başlanmıştır. Açık okul
sisteminde öğrencinin bireysel yeterlilikleri ve öğrenme tercihleri ön
plandadır. İlkokul süresince tamamlaması gereken bir müfredat içeriği vardır.
Öğrenci, kendi ilerleme hızına göre müfredatta yer alan konuları öğrenir. Bu
nedenle çok fazla bireysel uyarlama yapılmasını gerektirir. Bu yaklaşımda
bireysel farklılıklara vurgu yapıldığı için kaynaştırma ilkeleri kolaylıkla
uygulanabilir. Çünkü açık okul yaklaşımında ortalama başarı seviyesinde olan
çocuklar kadar, ortalamanın hem altında hem de üstünde kalan çocukların da
kendi performanslarına göre desteklenmesi gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Bremen’de
bulunan ve açık okul yaklaşımıyla eğitime devam eden bir ilkokulda yürütülen
eğitim çalışmalarının ve kaynaştırma uygulamalarının gözlem yoluyla
değerlendirilmesidir. Araştırmanın amacı okulda gerçekleştirilen uygulamalar
arasındaki bağlantıların keşfedilmesidir.
Araştırma yöntemi durum
çalışmasıdır. Durum çalışmaları, eğitim alanında sıklıkla kullanılan bir yöntem
olarak karşımıza çıkmaktadır. Durum çalışmalarında pek çok farklı kaynaktan
veriler toplanır ve bu veriler birlikte değerlendirilir. Bu çalışmada gözlem,
görüşme ve doküman incelemesi tekniklerinden yararlanılmıştır. Her bir süreçte şu sorulara cevap aranmıştır:
Gözlem:
- Gözlem
yapılan okulda ders rutinleri nasıl oluşturulmaktadır.
- Gözlem
yapılan okulun fiziksel koşulları nasıldır?
- Gözlem
yapılan okulda yer alan öğretmenlerin nitelikleri nelerdir?
- Gözlem
yapılan okulda eğitim-öğretim süreçleri nasıl planlanır ve uygulanır?
- Gözlem
yapılan okulda ne tür materyaller kullanılır?
- Gözlem
yapılan okulda kaynaştırma uygulamaları nasıl yürütülür?
Görüşme:
- Gözlem
yapılan okulda çalışan öğretmenlerin eğitim sistemi hakkındaki görüşleri
nelerdir?
- Öğretmenlerin
kaynaştırmaya ilişkin görüşleri nelerdir?
- Öğretmenlerin
görev yaptıkları okulda gerçekleştirilen kaynaştırma uygulamasına ilişkin
görüşleri nelerdir?
Döküman Analizi:
- Öğrencilerin
bireysel hedefleri nelerdir?
- Öğrencilerin
gelişimleri nasıl değerlendirilmektedir?
- Aile
bilgilendirmeleri nasıl yapılmaktadır?
- Sınıf
etkinliklerinde yapılan uyarlamalar nelerdir?
- Ev
ödevlerinde yapılan uyarlamalar nelerdir?
Araştırma sonuçları ile etkili kaynaştırma uygulamaları için
bir takım önerilere ulaşılmaktadır.
Ayrıca araştırma sonuçlarının kültürler arası bilgi alış verişini
sağlamada bir köprü görevi görmesi umulmaktadır.
Araştırma sonuçlarına dayalı olarak ulaşılan sonuçlar
alanyazına dayalı olarak tartışılmıştır. Kaynaştırmaya ilişkin alanyazın ile
gözlem yapılan uygulama arasındaki bağlantılar ortaya konulmuştur. Kaynaştırma
ilkelerinden uygulamaya aktarılmış ve aktarılmamış olan noktaların belirlenerek
nedenleri ve sonuçları tartışılmıştır. Sonuçlara dayalı olarak araştırmacılara
ve uygulamacılara yönelik öneriler sunulmuştur.