10th International Automotive Technologies Congress (OTEKON 2020), 6 - 07 September 2021, vol.1, pp.1387-1396
Titreşim sönümleyici burçlar, araçlarda süspansiyon parçalarının araç şasisine bağlantı noktalarında, aracın hareket halinde maruz kaldığı titreşim ve gürültülerin azaltılması ve sistemdeki kararsız davranışların telafi edilmesine yönelik özel olarak tasarlanırlar. Süspansiyon sisteminde montajının yapıldığı konuma göre birden fazla eksende harekete maruz kalırlar. Bu sebeple, burcun farklı eksenlerde farklı deplasmanlarda hareket etmeleri beklenir. Bu çalışma, sonlu elemanlarla farklı çalışma yönlerinde birden fazla sertlikte kauçuk içeren burçların geliştirilmesine odaklanmaktadır. Burç, farklı çalışma eksenlerinde farklı sertlik ve özellikte kauçuk parçalar içeren, farklı yönlerde ve farklı yer değiştirme değerlerinde hareket edecek şekilde tasarlanmış ve geliştirilmiştir. Bu sayede farklı çalışma eksenlerinde kendisinden beklenen yer değiştirme kriterlerinde hareket ederek üzerindeki titreşimleri, darbeleri ve gürültüleri absorbe edebilmektedir. Yapılan tasarım, sonlu elemanlar metodu ile yapısal analizler gerçekleştirilerek doğrulanmıştır. Pre-processing kısmında MSC/Apex programı, analizin gerçekleştirilmesi ise MSC/Marc programı yardımıyla yapılmıştır. Tasarımda kullanılan farklı karışıma sahip farklı sertlikteki kauçukların vulkanizasyon proses analizleri için Autodesk Moldflow programı kullanılarak kauçuk akış analizleri yapılmıştır.