Çevre Bilincini Teşvik Etmeye Yönelik Bir Mobil Oyunun Geliştirilmesi: Tasarım ve Uygulama Süreci


Alp G., Bulunuz N.

ERPA International Congresses on Education 2023, Balıkesir, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2023, ss.1-3

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İklim değişiklikleri ile birlikte etkilerini gün geçtikçe daha fazla hissettiren çevre sorunları,

küresel düzeyde ciddi bir tehdittir. Çevre sorunu, insanların doğal kaynakları kontrolsüz ve

bilinçsiz kullanımı ve doğal çevreye verdiği zarar sonucunda ortaya çıkan sorunlar olarak

tanımlanmaktadır. Başlıca çevre sorunları arasında hava, su, toprak, ışık, gürültü, su kirliliği,

nükleer atıklar, iklim değişikleri, erozyon, çölleşme ve orman yangınları yer almaktadır.

Çevre sorunlarını önlemenin ilk adımı, erken yaşta çevre bilinci yüksek bireylerin

yetiştirilmesinden geçmektedir.

Alan yazında yapılan araştırma sonuçları Türkiye’de çevre bilinci ile ilgili okul ortamı için

tasarlanmış mobil uygulama kullanımının yaygınlaşmadığını göstermektedir. Bu

araştırmalarda ailelerin mobil uygulamaları, çocuğun oyun zamanında kullanılmak üzere boş

vakit değerlendirme amacıyla indirilen oyunlar olarak gördükleri tespit edilmiştir. Bununla

birlikte, mobil bilgi işlem cihazları kullanmanın akademik başarıyı artırma, motive etme gibi

önerilen pek çok avantajlarına rağmen, çok az çalışmanın mobil cihazların en iyi şekilde nasıl

kullanılacağını ve bunu yapmanın etkililiğini ele aldığı görülmektedir. Bu araştırma

kapsamında öğrencilere kazanma, yeniden deneme, her an dönüt verebilme, ipucu verme,

mantıksal çıkarımlar yapma fırsatı verebilecek bir dijital oyun tasarlanmıştır. Mobil

öğrenmenin eğitim sistemine entegre edilmesiyle, çevre bilincine yönelik eğitimin daha

işlevsel hale geleceği düşünülmektedir.


Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde yer alan bir devlet ortaokulunda, 80

altıncı sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın amaçları, ortaokul öğrencilerinin

çevre bilincini teşvik etmeye yönelik bir mobil oyun geliştirmek, iyileştirmek ve mobil

oyunun öğrencilerde çevre bilinci geliştirilmesine etkisini araştırmaktır. Araştırma soruları

aşağıda belirtilmiştir: 1. Mobil oyunun öğrencilerin bilişsel ve gelişimsel düzeyine uygunluğu

nasıldır? 2. Öğrencilerin Çevre Bilinci Ölçeğinden aldıkları ön-test ve son-test puanları

farklılık var mıdır? Bu sorulara cevap bulabilmek amacı ile araştırmada tasarım tabanlı

araştırma yöntemi kullanılmıştır. Tasarım tabanlı araştırma (TTA), kuramsal bir temele

dayandırılmış bir tasarıma bağlı olarak, paydaşların fikirleri çerçevesinde tartışılan, yenilikçi

öğrenme ortamı ya da kuram geliştirmeyi amaçlayan döngüsel bir yaklaşım olarak

tanımlanabilir. Bu araştırmada, nicel veri toplama aracı olarak 6. sınıf öğrencilerinin çevre

bilinci düzeylerini incelemek amacıyla, Erten (2000) tarafından geliştirilen “Çevre Bilinci

Ölçeği” (ÇBÖ) kullanılmıştır. Bu ölçek çevreye yönelik tutumlar, çevre bilgisi ve çevreyi

korumaya yönelik davranışları içeren 20 tutum, 20 çevre bilgisi ve 20 davranışa ait 60

maddeden oluşturmaktadır.


* Bu çalışma Bursa Uludağ Üniversitesi’nde yürütülmekte olan 1195 nolu “Ortaokulda Çevre Bilinci Oluşturmaya Yönelik

Geliştirilen bir Mobil Oyun Tasarımı ve Kullanımı: Karma Yöntem Araştırması” adlı Genel Araştırma Projesi (GAP)’nden

üretilmiştir.

Birinci araştırma sorusu olan “Mobil oyunun öğrencilerin bilişsel ve gelişimsel düzeyine

uygunluğu nasıldır?” adlı soruya cevap verebilmek için, altıncı sınıf öğrencilerinin bilişsel ve

duyuşsal gelişim özellikleri hakkında öğretmenlerden bilgi alınmıştır. Hedef kitle analizinin

tamamlanmasının ardından mobil oyunun senaryosu geliştirilmiştir. Mobil oyunun ara yüzü

Android studio’da java ve c++ dillerindeki kodlar kullanılarak oluşturulmuştur. İyileştirme

aşamasına yönelik olarak taslak tasarım okulda görevli iki Bilişim teknolojileri ve yazılım ve

üç fen bilgisi öğretmeni tarafından kullanılarak test edilmiştir. Uygulama aşamasında ilk

olarak ÇBÖ “ön test” olarak araştırmaya katılan öğrenciler tarafından cevaplanmıştır. Ön

testlerin tamamlanmasının ardından öğrenciler Android işletim sistemine sahip mobil

cihazlarla okula gelmişlerdir. İyileştirilmiş olan mobil oyun, öğrencilere iki ders saati boyunca

uygulanmıştır. Son olarak, ÇBÖ "son test” olarak araştırmaya katılan öğrenciler tarafından

cevaplanmıştır. Öğrencilerin çevre bilinci ölçeğinin ön test ve son testine verdikleri

cevaplardan elde edilen veriler SPSS 28 kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin normalliğinin

sınanmasının ardından bağımlı örneklemler t-testi ile analiz gerçekleştirilmiştir. Nicel analiz,

çalışma grubu ÇBÖ ön test ile son test puanları arasında, son test lehine anlamlı farkın olduğu

tespit edilmiştir. Bu araştırma sonucunda, tasarlanan mobil oyunun altıncı sınıf öğrencilerinin

çevre bilincini geliştirdiği belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarından hareketle, çevre

bilincini geliştirmeye yönelik olarak altıncı sınıf fen bilimleri öğretmenlerinin derslerde bu

mobil oyunu kullanmaları ve bu sayede bilişim teknolojileri ile fen bilimleri dersini etkili

biçimde bütünleştirilmeleri önerilmektedir.