Gaziantep University Journal of Social Sciences, cilt.14, sa.3, ss.669-685, 2015 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada; Vallerand ve arkadaşları (1989) tarafından geliştirilen i)
Akademik Motivasyon Ölçeğinin İngilizce formunu Türkçeye çevirmek, ii) ölçeğin yedi
faktörlü yapısını doğrulayıcı faktör analizi ile test etmek, iii) ölçeğin güvenirliğini incelemek
ve iv) ölçekten elde edilen puanların cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya 343 ortaokul öğrencisi dâhil edilmiştir.
Öğrencilerin %56.9’u (n=195) kız, %43.1’i (n=148) erkektir. Öğrencilerin; %23.3’ü
(n=80) beşinci, %21’i (n=72) altıncı, %26.5’i (n=91) yedinci ve %29.2’si (n=100)
sekizinci sınıfta okumaktadır. Ölçeğin; yedi faktörlü özgün yapısını test etmek için
doğrulayıcı faktör analizi, tutarlı bir sınıflama yapıp yapmadığını belirlemek için çift tutarlık
katsayısı ve güvenirliğini belirlemek için ise Cronbach Alpha katsayısı kullanılmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre, ölçeğin yedi faktörlü yapısının toplanan verilerle kabul edilebilir
düzeyde uyum gösterdiği, ölçeğin ölçtüğü özellik bakımından tutarlı ve yüksek bir ayırt
ediciliğe sahip olduğu ve ölçek boyutlarının yeterli iç tutarlık katsayılarına sahip olduğu
anlaşılmıştır. Ayrıca elde edilen sonuçlara göre, bilmeye yönelik içsel motivasyon, başarıya
yönelik içsel motivasyon ve uyarım yaşamaya yönelik içsel motivasyonun cinsiyete göre
farklılaşmadığı belirlenmiştir. Diğer yandan, içe yansıyan dışsal motivasyonun kız
öğrencilerin lehine, dışsal motivasyon-dış düzenleme, belirlenmiş dışsal motivasyon ve
motivasyonsuzluğun ise erkek öğrencilerin lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı
belirlenmiştir.