Sosyal ve Ekonomik Gelişim Stratejileri, Özgür Emre Koç - Bahadır Bilge Aycan - Uğur Bilgen, Editör, Lambert Academic Publishing, Ankara, ss.46-70, 2018
Yatırımcılar, kreditörler ve diǧer tüm bilgi
kullanıcıları işletmelerle ilgili güvenilir bilgiye ihtiyaç duymaktadırlar.
Işletmelerin hazırlayıp sunduǧu finansal bilgilerle, ilgililere makul bir
güvence saǧlamanın temel aracı ise muhasebe denetimidir.
Ancak 2000’li yılların başında ABD’de
yaşanan muhasebe skandalları denetime olan güveni sarsmış, denetçi baǧımsızlıǧı
ve denetim kalitesi sorgulanır hale gelmiştir. Bu olayın ardından denetime olan
güvenilirliǧin saǧlanması konusunda çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Bu
düzenlemelerden birisi de zorunlu rotasyon uygulamasıdır.
Ancak, zorunlu rotasyonun denetçi baǧımsızlıǧını iyileştirme hedefiyle birlikte,
gerçek etkilerinin ne olacaǧı konusunda büyük tartışmalar yapılmaktadır.
Baǧımsız denetimde zorunlu rotasyon taraftarları, denetçi ile müşterisi
arasındaki uzun süreli bir ilişkinin denetçinin tarafsızlıǧını tehlikeye attıǧını
ve böylece denetim kalitesini olumsuz yönde etkilediǧini öne sürmektedir.
Tartışmanın diǧer tarafında, zorunlu rotasyon muhalifleri ise, rotasyonun denetim
kalitesini düşüreceǧini, ek maliyetler getireceǧini ve yeni denetçinin eski denetçiye göre daha az bilgiye sahip olacaǧını
öne sürmektedirler (Postma, 2016, 39).
Bu tartışmalara katkı saǧlamak için, çalışmada
zorunlu rotasyon uygulamasının denetçi baǧımsızlıǧı ve denetim kalitesi
üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu amaç doǧrultusunda,
YMM’ler üzerine bir araştırma
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada sırasıyla; baǧımsız denetimde rotasyon
uygulaması, denetim kalitesi ile ilgili genel
bilgiler, zorunlu rotasyonun denetim kalitesine etkisi ve son olarak YMM’ler üzerine yapılan araştırmaya yer verilmiştir.