Bu çalışmanın temel amacı, lise öğrencilerinin adalet değerine ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın katılımcıları Afyonkarahisar il merkezinde bulunan Süleyman Demirel Fen Lisesi, Kamil Miras Anadolu Lisesi ve Özel AOSB Rahmiye Sare Palalı Teknik Koleji’nde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma 2022 yaz döneminde 268 kişi ile gerçekleştirilmiş ve nitel araştırma deseni kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak çalışmada kişisel bilgi formu ve “Adalet … (metafor)… benzer, çünkü… (metafor sebebi)....” cümlelerinin kullanıldığı yarı yapılandırılmış bir form kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinin özel bir formu olan metafor analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda 268 lise öğrencisi tarafından 125 farklı metafor üretildiği görülmüştür. Araştırma kapsamında adalet değerine ilişkin üretilen metaforlarla ilgili 3 tema oluşturulmuştur. Bu temalar; düzeltici adalet, dağıtıcı adalet ve adaletsizliktir. Düzeltici adalet temasına (%21,26) ait 2 kod oluşturulmuştur: Bağımsız işleyen bir sistem ve uygulamada eşitlik. Dağıtıcı adalet temasına (%52,98) ait olarak da 8 kod oluşturulmuştur. Bu kodlar; yaşam için zorunlu ihtiyaç, iyi hissettiren koşullar, ihtiyaç olanı sağlayan sistem, emek isteyen uygulama, eğitimle kazanılabilen nitelik, subjektif bir anlayış, kelebek etkisi oluşturan sistemsel parça ve hakkaniyettir. Adaletsizlik temasına (%25,74) ait ise 1 kod oluşturulmuştur: Adaletin yokluğu.
The main purpose of this study is to reveal high school students' perceptions of the value of justice through metaphors. The participants of the research consist of students studying at Süleyman Demirel Science High School, Kamil Miras Anatolian High School and Private AOSB Rahmiye Sare Palalı Technical College located in Afyonkarahisar city center. The research was carried out with 268 people in the summer of 2022 and was carried out using qualitive research. Personal information form and a semi-structured form in which the sentences “Justice … (metaphor) … are similar, because … (reason for metaphor) ...” were used as data collection tools. Metaphor analysis, which is a special form of content analysis, was used in the analysis of the data. At the end of the research, it was seen that 125 different metaphors were produced by 268 high school students. Within the scope of the research, 3 themes related to the metaphors produced regarding the value of justice were created. These themes are; corrective justice, distributive justice and injustice. Two codes were created for the theme of corrective justice (%21.26): An autonomous system and equality in practice. 8 codes were created for the distributive justice theme (%52.98). These codes are; Necessary need for life, conditions that make you feel good, system that provides what is needed, practice that requires effort, quality that can be gained through education, a subjective understanding, a systemic part that creates a butterfly effect and fairness. For the theme of injustice (%25.74), 1 code was created: Absence of justice.