Türkiye’de Piyano Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Eğilimlerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Özer Z., Onuray Eğilmez H.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.40, sa.1, ss.291-316, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, 2000-2020 yılları arasında Türkiye’de piyano eğitimi ile ilgili yapılan tezlerin yayınlandıkları yıl, çalışıldıkları üniversite, lisansüstü dereceleri, konuları, örneklem / çalışma grupları, araştırma yöntemleri, veri toplama araçları ve analiz yöntemleri doğrultusunda elde edilen verilerin sınıflandırılarak eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ulusal Tez Merkezi veri tabanında ‘Piyano Eğitimi’ anahtar sözcüğü ile ilgili yıllar arasında tarama yapılmış ve bu doğrultuda erişimine izin verilen 159 teze ulaşılmıştır. Makalelerin analizi için Sözbilir, Kutu ve Yaşar (2012) tarafından geliştirilen “Makale Sınıflama Formu” tezlerin sınıflandırılmasına uygun bir biçimde uzman görüşü alınarak revize edilmiştir. İçerik analizi yapılan çalışmaların belirtilen başlıklar altında frekans ve yüzdelik hesaplamaları yapılmış, elde edilen veriler tablolar halinde sunulmuştur. Çalışma sonunda elde edilen veriler ışığında 2000-2020 yılları arasında piyano eğitimi ile ilgili yapılan tezlerin yıllara göre homojen ya da doğrusal bir ivme göstermediği, bu alanda en çok Gazi Üniversitesinde lisansüstü tezin üretildiği, diğer derecelere kıyasla yüksek lisans tez sayısının daha fazla olduğu, araştırmacıların en çok piyano eğitiminde çağdaş ve pedagojik yaklaşımlar ile ilgili konular üzerine yoğunlaştığı, örneklem / çalışma grubu olarak müzik bölümü öğrencilerinin tercih edildiği, araştırma yöntemlerinden en çok tarama modeli kullanılarak anket yönteminin tercih edildiği ve veri analiz yöntemlerinden ise en çok frekans ve yüzdelik analizi kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda piyano eğitimi alanında tarama modeli dışında diğer araştırma yöntemlerinin kullanılarak farklı yaş grupları üzerinde gerçekleştirilecek çalışmaların literatüre katkı sağlayacağı, araştırma sonunda araştırmacılar tarafından belirtilen öneriler arasında yer almaktadır