Uçak Kanadı Tasarımı, Analizi ve Yapı Elemanlarının Topoloji Optimizasyonu


Creative Commons License

Korkut H., Altay M., Aydın H.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.28, sa.3, ss.1091-1106, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Havacılık ve uzay endüstrisinde yapısal bir parçanın üretiminde tasarım, yük, analiz süreçlerinin eş zamanlı olarak yürütülmesi gerekmektedir. Konsept tasarım sürecinde en önemli unsur parçanın en hafif şekilde görevini yerine getirebilmesidir. Bu çalışmada uçak kanat tasarımı Catia yazılımı kullanılarak yapılmıştır, alüminyum 7050 ve HexplyAS4/8552 kompozit malzemeleri için analizler gerçekleştirilmiştir. Sonlu Elemanlar Yöntemi yaklaşımı kullanılarak Hypermesh yazılımı yardımıyla Topoloji Optimizasyonu gerçekleştirilmiştir; birçok iterasyon uygulanarak tasarımda hafifletme çalışmaları için geometrik değişikliklere karar verilmiştir. Optimizasyon sonucunda ortaya çıkan kanat geometrisi yapısal olarak analiz edilip mukavemet kontrolü yapılmıştır. Geometrinin bütünlüğünü sağlayan bağlantı elemanlarının statik hesaplamaları da gerçekleştirilmiştir. İncelenen malzemeler için müsaade edilebilir tasarım değerlerine uygun sonuçlar elde edilmiştir. HexplyAS4/8552 kompozit malzeme hafiflik açısından ön plana çıksa da kullanılabilirlik ve üretime uygunluk açısından alüminyum 7050 malzemesi seçilmiştir.

The design and analysis processes should be carried out simultaneously in the production of a structural part in the aerospace industry. The most important factor in the concept design process is that the part can fulfill its task in the lightest way. In this study, aircraft wing design was made using Catia software, analyzes were performed for aluminum 7050 and HexplyAS4/8552 composite materials. Using the Finite Element Method approach, Topology Optimization was performed with the help of Hypermesh software; By applying many iterations, geometric changes were decided for mitigation studies in the design. The wing geometry that emerged as a result of the optimization was analyzed structurally and strength was checked, and static calculations of the fasteners that ensure the integrity of the geometry were also carried out. The results were obtained in accordance with the permissible design values for the investigated materials. Although the HexplyAS4/8552 composite material stands out in terms of lightness, Aluminum 7050 material was chosen in terms of usability and suitability for production.