ETİK ÖĞRETİMİ


Palloş A.

HEMŞİRELİK VE ETİK, Doç.Dr.Nuray TURAN,Prof. Dr. Ayfer AYDIN, Editör, Istanbul University Press, İstanbul, ss.589-618, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Istanbul University Press
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.589-618
  • Editörler: Doç.Dr.Nuray TURAN,Prof. Dr. Ayfer AYDIN, Editör
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Etik, hemşirelerin profesyonel ve yasal yükümlülükleri kapsamında önemli bir konu alanıdır. Hemşireler, günümüzde sürekli değişen ve çeşitli nedenlerle karmaşık hale gelen bir sistem içinde çalışmak zorundır ve pek çok etik sorun ile yüzleşmektedir. Etik karar verme hemşirenin önemli sorumluluklarından biridir. Etik karar verebilmek ve davranabilmek, formal bir hazırlığı gerektirir. Hemşirelerin etik temelli bakım verebilmeleri için, hemşirelik eğitim programlarında konunun ele alınması ve öneminin vurgulanması gerekmektedir. Etik öğretiminin amacı; etik farkındalık, duyarlılık ve yeterlik geliştirmek, etik sorunların çözümünde bilgi ve beceri kazandırmaktır. Belirtilen becerilerin kazandırılmasında etik öğretiminde seçilen yöntem/ler önemlidir. Etik öğretimi Türkiye’de ve Dünya’da önem kazanmış olsa da, öğretim yöntem ve stratejilerinin neler olması gerektiği konusu hala tartışmalıdır. Etik öğretimi yapan eğitimcilerin nitelikleri, etik dersi içerikleri, eğitimin veriliş biçimi, etik öğretiminin yapıldığı sınıf, öğretim ve değerlendirme yöntemleri, etik öğretimi için ayrılan süre de dünya genelinde ve hatta aynı ülkede, kurumlar arasında farklılık göstermektedir. Etik öğretimi; anlatım, soru-cevap, vaka analizi, küçük grup çalışmaları, rol-play, simülasyon, standardize hasta kullanımı, video/ film gösterimi, yansıtma, harmanlanmış öğrenme gibi pek çok farklı öğretim yöntemleri kullanılarak verilebilir. Her öğretim yönteminin, avantaj ve devantajları vardır. Her öğrenci, farklı yollarla öğrenmektedir. Dersin öğrenim kazanımları doğrultusunda, öğrencilerin öğrenme stilleri dikkate alınarak, farklı öğretim yöntemleri kullanılarak yapılan etik öğretimi daha etkili olmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Etik, etik öğretimi, hemşirelik, hemşirelik eğitimi, öğretim yöntemleri

Ethics is an important subject area within the scope of nurses’ professional and legal obligations. Nurses have to work in a system that is constantly changing and becoming complex for various reasons, and they face many ethical problems. Ethical decision-making is one of the important responsibilities of the nurse. Being able to make ethical decisions and act requires formal preparation. In order for nurses to provide ethical-based care, it is necessary to address the issue and emphasize its importance in nursing education programs. The aim of ethics education is to develop ethical awareness, sensitivity, and competence, and to gain knowledge and skills in solving ethical problems. The method chosen in ethics teaching is important in gaining the specified skills. Although ethics education has gained importance in Turkey and in the world, it is controversial what teaching methods and strategies should be. The qualifications of the educators who teach ethics, the content of the ethics course, the way the education is given, the classroom in which the ethics education is given, the teaching and evaluation methods, and the time allocated for ethics education also differ between institutions in the same country and around the world. Ethics teaching; It can be given using many different teaching methods such as lecture, question-answer, case analysis, small group studies, role-play, simulation, standardized patient use, video/film screening, reflection, and blended learning. Each teaching method has advantages and disadvantages. Every student learns in different ways. In line with the course’s learning outcomes, ethics teaching, which considers the student’s learning styles, is more effective.

Keywords: Ethics, teaching ethics, nursing, nursing education, teaching methods