ENGELSİZ GENÇLİK MEKÂNLARI İÇİN ÖNERİLER: GÖRÜKLE ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Arın Ensarioğlu S.

Teknolojik Gelişmeler Işığında Evrensel Tasarım, Havva Filiz Meşhur,Bilgehan Yılmaz Çakmak,Ceyhun Şekerci, Editör, Serüven Yayınevi, Ankara, ss.117-140, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Serüven Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.117-140
  • Editörler: Havva Filiz Meşhur,Bilgehan Yılmaz Çakmak,Ceyhun Şekerci, Editör
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapılı çevrenin her kullanıcı için elverişli olup olmadığının değerlendirilmesinde günümüzde en geçerli olarak kullanılan kıstas Ronald Mace ve ekibi tarafından geliştirilen “evrensel tasarım prensipleri”dir. “Herkes İçin Tasarım” dersi kapsamında irdelenen bu prensiplerin özümsenmesi ve mimar adayları / mimarlar tarafından tasarım pratiklerinin vazgeçilmez bir parçası haline getirilmesi, bu anlamda özgün çözümler üretilmesi; içinde yaşamakta olduğumuz kentlerin ulaşılabilir hale gelmesi ve “engelsiz mekânlar”ın sürdürülebilirliği adına son derece önemlidir. Bu bildiriye konu olan çalışma ile teorik bir içeriğe sahip olan “Herkes İçin Tasarım” dersi çerçevesinde edinilen kuramsal bilginin yaşam pratiğine aktarılması hedeflenmektedir. Özellikle mekan kurgusu üzerine çalışan mimarlık öğrencilerinin evrensel tasarıma dair edindikleri bilgiyi mekânsal değerlendirme kriterlerine dahil etmelerinin ve bu anlamda bir alışkanlık geliştirmelerinin edinilen bilgiyi kalıcı kılacağı ve bir süre sonra meslek pratiklerinin de bir parçası haline geleceği öngörülmektedir. Mimarlık Bölümü lisans 4. sınıf öğrencilerine yönelik olarak yürütülen “Herkes İçin Tasarım” dersi kapsamında toplam 75 öğrenci ile evrensel tasarım prensiplerinin gündelik yaşamlarında nasıl yer bulduğuna dair bir çalışma yürütülmüştür. Bu bağlamda ilk aşamada öğrencilerden gündelik yaşamlarında en çok kullandıkları mekânları sıralamaları istenmiştir. 2. aşamada bu yapıları evrensel tasarım prensipleri doğrultusunda analiz etmeleri ve bu doğrultuda olumlu ve olumsuz buldukları tasarım özelliklerini tespit etmeleri istenmiştir. 3. aşamada ise yapılan tespitler doğrultusunda söz konusu mekânları evrensel tasarım prensiplerine uygun, erişilebilir hale getirmek ve olumsuz buldukları durumları iyileştirmek için öneriler sunmaları istenmiştir. Katılan öğrencilerin genel olarak dört yapı üzerinde yoğunlaştıkları tespit edilmiştir. Bu yapıların ikisi üniversite kampüsü içerisinde, diğer ikisi ise bir öğrenci yerleşimi olan Görükle Mahallesi’nde yer almaktadır. “Herkes İçin Tasarım” eğitiminin sonunda gerçekleştirilen bu alan çalışması ile söz konusu dört yapının farklı kullanıcılar tarafından tespit edilen olumlu-olumsuz yönleri ve mimar adaylarının olumsuz buldukları tasarım kararlarının iyileştirilmesi adına sundukları çözüm önerileri bir araya getirilerek bütüncül biçimde değerlendirilmektedir. Yapılan çalışma ile “Herkes İçin Tasarım” eğitimi almış mimarlık lisans öğrencilerinin evrensel tasarım prensiplerinin tasarım kararlarına dönüştürülmesi ve içselleştirilmesi adına farkındalık düzeyleri tespit edilmekte, bu anlamda ürettikleri çözüm önerileri ortaya konmaktadır. Analiz edilen yapıların üniversite öğrencisi olan gençlerin gündelik yaşamlarında en çok vakit geçirdikleri alanlar olması, kentteki gençlik mekânlarının kullanıcı dostu, engelsiz mekân niteliği kazanabilmesi için de çözüm önerilerinin geliştirilmesini de beraberinde getirmektedir.