Ahıska Türkü Kadınların İşgücü Piyasasına Katılım ve Uyumları Üzerine Fenemonolojik Bir Araştırma


ŞAHİN T., ALPER Y.

Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.60667, ss.667-703, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Fenomenoloji yöntemiyle yürütülen bu araştırmanın amacı, Bursa ilinde yaşayan Güzellik ve Kişisel Bakım Sektöründe çalışan Ahıska Türkü kadınların işgücü piyasasına katılım ve uyumlarını ortaya koyarak uyum sorunlarını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda sektörde aktif olarak çalışan 20 Ahıska Türkü kadınla, 19 sorunun yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak röportajlar yapılmıştır. Toplanan veriler deşifre edilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Analizler neticesinde 9 tema elde edilmiş, bu temalar altında toplamda 27 kategori belirlenmiş ve bu kategoriler altında toplanan 493 kod değerlendirilmiştir. Sonuç olarak Ahıska Türkü kadınların geldikleri ülkelerde ayrımcılık ve dışlanmaya maruz kaldıkları sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için Türkiye’ye göç ettikleri anlaşılmıştır. Kadınların Güzellik ve Kişisel Bakım Sektöründe çalışmalarında, dişil meslek algısı, mesleğin evrensel oluşu, Eski Sovyet ülkelerinden alınan mesleki eğitim ve ilgi/yeteneklerin etkili olduğu görülmüştür. Katılımcılar, Türkiye’de Güzellik ve Kişisel Bakım Sektörünün gelişmediğini ve Ahıskalı uzmanlara ihtiyaç duyulduğunu düşünmektedirler. Ek olarak Ahıska Türkü kadınlarının işgücü piyasasına uyumlarında, mesleki yeterlilik, dişil meslek algısı, Türkiye ile dil-din-etnik köken benzerliği ve mesleklerinin kazancının diğer sektörlere nazaran daha yüksek olmasının kolaylaştırıcı birer unsur olduğu ortaya çıkmıştır. Ahıska Türkü kadınlar yaptıkları işten genel olarak memnun olmakla birlikte mesleğin kendine has zorlukları ile diploma denkliği, oturma izni ve vatandaşlık alma gibi resmi işlemlerde yaşanan aksaklıklar, kadınların işgücü piyasasına uyumlarını geciktirmekte ve zorlaştırmaktadır.