VII. ULUSLARARASI ÖĞRETMEN EĞİTİMİ VE AKREDİTASYON KONGRESİ, Bursa, Türkiye, 18 - 20 Ekim 2024, cilt.1, sa.1, ss.122-123, (Özet Bildiri)
Çocukların çevrelerinden aldıkları tepkiler, özellikle erken yaşlarda, onların sosyal ve duygusal gelişimi üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Çocuklar, yaşamlarının ilk yıllarında çevrelerinden gelen tepkilere son derece duyarlıdırlar, çünkü okul öncesi dönemi de kapsayan bu dönemde duygusal gelişim ve sosyal etkileşimler için önemli temel taşlar atılmaktadır. Öğretmenlerin çocukların duygusal tepkilerine verdikleri yanıtlar, erken çocukluk döneminde sosyal-duygusal gelişim süreçlerinin de kritik bir parçasıdır. Öğretmenlerin çocukların farklı duygusal durumlarına verdikleri tepkiler, eğitim ortamının duygusal iklimini ve çocukların sosyal duygusal gelişimini doğrudan etkileyen maddeler arasında yer almaktadır. Alanyazında, çocukların duygusal gelişimlerinin desteklenmesinde öğretmen tepkilerinin önemli bir rol oynadığına dair çeşitli bulgular yer almaktadır. Çocukların duygusal tepkilerine yönelik öğretmen yanıtlarının, öğretmenlerin sosyal duygusal yetkinlikleriyle ilişkisinin araştırılması, çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerinin desteklenmesi hususunda kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, öğretmenlerin çocukların duygularına yönelik tepkilerinin öğretmenlerin sosyal duygusal yetkinlikleriyle ilişkisinin incelenmesine yönelik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin sosyal duygusal yetkinliklerinin düzeylerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin çocukların duygusal ifadelerine verdikleri tepkilerin sosyal duygusal yetkinlikler bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırmaya aktif olarak görev yapan 28 okul öncesi öğretmeni dahil edilmiştir. Araştırma, amacı doğrultusunda, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin sosyal duygusal yetkinliklerine yönelik verilerin elde edilmesinde Öğretmenlerin Sosyal-Duygusal Yetkinliklerini Değerlendirme Ölçeği (ÖSDYDÖ) ve Çocukların Duygularına Verilen Tepkiler Ölçeği (ÇDVTÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın verileri toplanmış olup, verilerin analiz süreci devam etmektedir. Nicel veriler için istatistiksel analizlerden yararlanılmaktadır. Verilerin analizinin tamamlanmasının ardından, elde edilen bulgular yorumlanarak sunulacaktır. Araştırma sonucunda, sosyal duygusal yetkinlikleri yüksek olan ve düşük olan okul öncesi öğretmenlerinin, çocukların duygularına yönelik tepkileri arasındaki farkların istatistiksel olarak anlamlı olması beklenmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçların ilerleyen süreçlerde planlanan öğretmen eğitimi ve erken çocukluk eğitimi uygulamalarının geliştirilmesine katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma sonuçları doğrultusunda elde edilecek bulguların, alanyazına önemli katkılarda bulunacağı düşünülmektedir.
The responses children receive from their environment, particularly in early childhood, have a significant impact on their social and emotional development. Children are highly sensitive to the reactions of their surroundings during the first years of life, as this period—including the preschool years—lays the foundational stones for emotional development and social interactions. Teachers’ responses to children’s emotional reactions constitute a critical component of social-emotional development processes in early childhood. The ways in which teachers respond to children’s various emotional states are among the factors that directly influence the emotional climate of the educational setting and the social-emotional development of children.
The literature indicates that teacher responses play an important role in supporting children’s emotional development. Investigating the relationship between teachers’ responses to children’s emotional reactions and teachers’ social-emotional competencies is of critical importance for promoting children’s social and emotional growth. In this context, there is a need for studies examining the association between teachers’ responses to children’s emotions and their social-emotional competencies.
This study aims to determine the levels of social-emotional competence of preschool teachers and to examine teachers’ responses to children’s emotional expressions within the context of social-emotional competencies. For this purpose, 28 actively working preschool teachers were included in the study.
In line with its objectives, the research was designed and conducted using a quantitative relational survey model. Data on teachers’ social-emotional competencies were collected using the Teacher Social-Emotional Competence Assessment Scale (T-SECA) and the Responses to Children’s Emotions Scale (R-CES). Data collection has been completed, and the data analysis process is ongoing. Statistical analyses will be applied to the quantitative data. Once the analyses are completed, the findings will be interpreted and presented.
It is expected that statistically significant differences will be observed between preschool teachers with high and low social-emotional competence in their responses to children’s emotions. The results of the study are anticipated to contribute to the development of teacher training programs and early childhood education practices planned for future implementation. It is believed that the findings obtained from this research will provide a valuable contribution to the literature.