Güncel Otizm Araştırmaları, Ak Mustafa,Erbaşı Ali, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.115-135, 2023
Çocuk edebiyatı yapıtları, okurları için yaşamı anlama rehberidir. Bilişsel, toplumsal,
kişilik ve dil gelişimi devam eden çocuklar için kitaplar; karakterler, iletiler, dil ve anlatım
özellikleri açısından örnek oluşturur. Okuduğu kitapların karakterleriyle arkadaş olan
çocukların bu ilişkiyi gerçek yaşamdaki davranış ve konuşmalarına da yansıtması olasıdır. Bu
nedenle kitaplarda çocuk okurun sevebileceği ilgi çekici karakterler yaratılması beklenir. Bu
karakterlerin başlarından geçen olayların akışında pek çok çatışma yaşanır, kahraman o
çatışmaları çözmeye çalışır. Çocuk edebiyatı yapıtlarının karakterlerinin şiddete başvurmayan,
yapıcı ve akılcı çözümler sunması çocuklara örnek olması açısından önemlidir. Bu çalışmada
otizmli ana karakterleri olan iki nitelikli çocuk kitabında yaşanan çatışmalar ve bunlara otizmli
karakterlerin verdiği tepkiler betimlenmiştir. Kişi-kişi, kişi-kendisiyle, kişi-toplum, kişi-doğa
çatışmaları temelinde çatışmalar ulamlara ayrılmıştır. Mırıldanan Çocuk adlı yapıtta otizmli
karakter 6 farklı çatışma yaşar. Süper İyi Günler’de ise 33 çatışmaya tanık olunur. Bu
çatışmalardan 19’unu başka kişilerle, 13’ünü kendisiyle, birini ise toplumla ve onun değer
yargılarıyla yaşar. Her iki kitapta da çatışmalar ve çözümleri çocukların düzeylerine uygun
anlatılmıştır. Karakterlerin çatışmalarda bağırma, kendi etrafında dönme, vurma, kulaklarını
kapama, ilgisizlik, ilgi alanına yönelme gibi tepkiler verdiği görülmüştür.