Maritime trade law is an important field that goes back to a very distant past. On the other hand, it is possible to define maritime trade as a field of many problems. Ships with a much heavier load carrying capacity compared to land and air transportation vehicles in freight transportation must have any place with a port as a transportation center, and it is clear that this should be a common issue of all states trading by way of sea. For this reason, it is clear that the commercial mechanism by sea should be considered and evaluated together with all its elements. While international trade rules constitute some of the important elements of maritime trade law, responsibilities of the port and flag states are regulated by both international treaties, and domestic regulations. In particular, multilateral international agreements and the standards determined are important for ensuring that maritime trade is carried out in a healthy manner, and that problems are resolved in accordance with equity. Maritime Labour Agreement, referred to Maritime Labour Convention 2006, is one of the important regulations in recent years. In our study, both this convention, other international conventions and "port state responsibility" in our domestic legislation are briefly explained. It is important to note that the main purpose of the path leading to port state responsibility is, of course, conducting maritime trade with ships that are suitable for this purpose, and that the ports, other than the flag state, visited during maritime transportation, also undertake various duties and to obtain a legally secure maritime trade as a whole. Many researches and surveys have also been used, during the course of expla-ining the powers and responsibilities of the port state from the perspec-tives of both international conventions and our domestic legislation.
Deniz ticareti hukuku, geçmişi çok uzun zaman öncesine dayanan önemli bir alandır. Bununla birlikte belki de sorunlarla en fazla karşıla-şan bir sektör olarak deniz ticaretini ifade etmek mümkündür. Yük taşımacılığında; kara ve hava ulaşım araçlarından çok daha ağır yük taşıma kapasitesine sahip gemilerin, ulaşım merkezlerinin, limanı olan her yer olarak düşünülebileceği bu alanın deniz yolu ile ticaret yapan tüm ülke-lerin ortak sorunu olması gerektiği açıktır. Bu nedenle de deniz yoluyla olan ticari mekanizmanın tüm unsurları ile birlikte dikkate alınması ve değerlendirilmesi gerektiği açıktır. Uluslararası ticaret kuralları, deniz ticaret hukukunun önemli unsurlarından birini oluşturmakla birlikte, liman ve bayrak devletinin sorumlulukları hem uluslararası anlaşmalar hem de iç düzenlemelerle tanzim edilmektedir. Özellikle çok taraflı uluslararası anlaşmalar ve belirlenen standartlar, deniz ticaretinin sağlıklı şekilde yürütülmesi, sorunların hakkaniyete uygun şekilde halledilmesini temin açısından önem arz etmektedir. Maritime Labour Convention 2006 olarak ifade edilen Denizcilik Çalışma Sözleşmesi, son yıllardaki önemli düzenlemelerden biridir. Çalışmamızda gerek bu sözleşme, gerek sair uluslararası sözleşmeler ile iç düzenlememizde yer alan “liman devleti sorumluluğu” kısaca izah edilmiştir. Önemle belirtmek gerekir ki, liman devleti sorumluluğuna giden yolda asıl gaye; elbette ki deniz ticaretinin, buna elverişli gemiler ile gerçekleştirilmesi ve bayrak devleti dışında, deniz ulaşımında uğranılan limanların da çeşitli vazifeler üstlenmesi ve deniz ticaretinin bir bütün olarak hukuki güvenceye kavuşmasıdır. Çalışmamızda liman devletinin yetki ve sorumlulukları hem uluslararası sözleşmeler hem de iç düzenlememiz açısından izah edilirken, birçok araştırma ve anketten de faydalanılmıştır.