Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.19-39, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin gençlik liderlik
özelliklerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma
İstanbul ilinde, 2014-2015 eğitim öğretim yılında 1123
öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için
Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör
Analizi (DFA) yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, ölçeğin
40 maddeden ve 7 faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Bu
faktörler, mücadele isteği ve hedef koyma, iletişim
kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma,
karar verme becerileri, problem çözme becerileri ve
sorumluluk olarak belirlenmiştir. Ölçeğin tamamına ilişkin
güvenirlik için hesaplanan Cronbach’s Alpha iç tutarlık
katsayısı. 92 olarak belirlenmiştir. Faktörlerin
güvenirliklerine dair hesaplanan Cronbach’s Alpha iç
tutarlık katsayılarının .70 ve .80 arasında değiştiği
görülmüştür. Daha sonra yedi faktörlü yapının Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) ile doğrulandığı görülmüştür. Bu
çalışma kapsamında geliştirilen gençlik liderlik özellikleri
ölçeğinin, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
görülmüştür