Discussion of the Naming of the Department of Interior Architecture / Interior Architecture and Environmental Design


Creative Commons License

Öztürk S. V., Aytıs S.

Mimarlık ve Yaşam, vol.9, no.1, pp.21-37, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 9 Issue: 1
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.26835/my.1344409
  • Journal Name: Mimarlık ve Yaşam
  • Journal Indexes: EBSCO Education Source, ERIHPlus, Sobiad Atıf Dizini
  • Page Numbers: pp.21-37
  • Bursa Uludag University Affiliated: Yes

Abstract

This study hypothesizes that the departments of interior architecture/interior architecture

and environmental design, which train professionals for the interior architecture

profession, are actually equivalent and that the naming of 'environmental design' is a

meaning contained in the word interior architecture. The fact that two departments accept

students from two different score types has created identity confusion and many

problems in the profession. This study aims to suggest a name by drawing attention to

these problems and explaining their causes. In this context, the history of interior

architecture education and profession was researched from the literature. The basic field

problem, the concept of environmental design, which is one of the reasons for the naming

difference, was scanned from the literature. Then, statistical information is given for

institutions providing interior architecture education. By comparing the curricula and course information packages of a total of 10 universities, five interior architecture and

five interior architecture and environmental design, which were sampled by selecting the

oldest departments according to their opening years, it was investigated whether there

was a necessity for these departments to have an 'environmental design' suffix. It is

qualitative research, and by using the content analysis (scanning and document

analysis) method, similar courses were collected on the basis of groups and the

similarities, and differences between interior architecture / interior architecture and

environmental design education were determined. As a result, it has been revealed that

interior architecture departments train professionals in the same field of activity

regardless of their names and that the environmental design supplement does not make

a difference both educationally and professionally.

İçmimarlık mesleğine profesyoneller yetiştiren içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı

bölümlerinin aslında eşdeğer olup ‘çevre tasarımı’ adlandırmasının içmimarlık

kelimesinde barınan bir anlam olduğu bu çalışmanın hipotezidir. İki farklı puan türünden

öğrenci kabul eden iki bölüm olması birçok problemle birlikte meslekte kimlik karmaşası

oluşturmuştur. Bu çalışmanın amacı bahsedilen problemlere dikkat çekerek ve

nedenlerini açıklayarak isim önerisinde bulunmaktır. Bu bağlamda, içmimarlık eğitimi ve

mesleğinin geçmişi araştırılmıştır. Adlandırma farkının sebeplerinden olan temel alan

problemi, çevre tasarımı kavramı literatürden taranmıştır. Ardından içmimarlık eğitimi

veren kurumlara yönelik istatistiki bilgiler verilmiştir. Açılış yıllarına göre en eski bölümler

seçilerek örneklem alınan 5 içmimarlık ve 5 içmimarlık ve çevre tasarımı olmak üzere

toplam 10 üniversitenin müfredatları ve ders bilgi paketleri karşılaştırılarak bu bölümlerin

‘çevre tasarımı’ eki almalarında bir gereklilik olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışma, nitel

bir araştırma olup içerik analizi (tarama ve doküman analizi) yöntemi kullanılarak benzer

dersler gruplar bazında toplanarak içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı eğitimleri

arasındaki benzerlik ve farklılıkların tespiti yapılmıştır. Sonuç olarak içmimarlık

bölümlerinin, isimlerinden bağımsız bir şekilde aynı faaliyet alanına meslek insanı

yetiştirdiği ve çevre tasarımı ekinin hem eğitim olarak hem de mesleki bir fark

yaratmadığı ortaya koyulmuştur.