Mimarlık ve Yaşam, cilt.9, sa.1, ss.21-37, 2024 (Hakemli Dergi)
İçmimarlık mesleğine profesyoneller yetiştiren içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı
bölümlerinin aslında eşdeğer olup ‘çevre tasarımı’ adlandırmasının içmimarlık
kelimesinde barınan bir anlam olduğu bu çalışmanın hipotezidir. İki farklı puan türünden
öğrenci kabul eden iki bölüm olması birçok problemle birlikte meslekte kimlik karmaşası
oluşturmuştur. Bu çalışmanın amacı bahsedilen problemlere dikkat çekerek ve
nedenlerini açıklayarak isim önerisinde bulunmaktır. Bu bağlamda, içmimarlık eğitimi ve
mesleğinin geçmişi araştırılmıştır. Adlandırma farkının sebeplerinden olan temel alan
problemi, çevre tasarımı kavramı literatürden taranmıştır. Ardından içmimarlık eğitimi
veren kurumlara yönelik istatistiki bilgiler verilmiştir. Açılış yıllarına göre en eski bölümler
seçilerek örneklem alınan 5 içmimarlık ve 5 içmimarlık ve çevre tasarımı olmak üzere
toplam 10 üniversitenin müfredatları ve ders bilgi paketleri karşılaştırılarak bu bölümlerin
‘çevre tasarımı’ eki almalarında bir gereklilik olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışma, nitel
bir araştırma olup içerik analizi (tarama ve doküman analizi) yöntemi kullanılarak benzer
dersler gruplar bazında toplanarak içmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı eğitimleri
arasındaki benzerlik ve farklılıkların tespiti yapılmıştır. Sonuç olarak içmimarlık
bölümlerinin, isimlerinden bağımsız bir şekilde aynı faaliyet alanına meslek insanı
yetiştirdiği ve çevre tasarımı ekinin hem eğitim olarak hem de mesleki bir fark
yaratmadığı ortaya koyulmuştur.
This study hypothesizes that the departments of interior architecture/interior architecture
and environmental design, which train professionals for the interior architecture
profession, are actually equivalent and that the naming of 'environmental design' is a
meaning contained in the word interior architecture. The fact that two departments accept
students from two different score types has created identity confusion and many
problems in the profession. This study aims to suggest a name by drawing attention to
these problems and explaining their causes. In this context, the history of interior
architecture education and profession was researched from the literature. The basic field
problem, the concept of environmental design, which is one of the reasons for the naming
difference, was scanned from the literature. Then, statistical information is given for
institutions providing interior architecture education. By comparing the curricula and course information packages of a total of 10 universities, five interior architecture and
five interior architecture and environmental design, which were sampled by selecting the
oldest departments according to their opening years, it was investigated whether there
was a necessity for these departments to have an 'environmental design' suffix. It is
qualitative research, and by using the content analysis (scanning and document
analysis) method, similar courses were collected on the basis of groups and the
similarities, and differences between interior architecture / interior architecture and
environmental design education were determined. As a result, it has been revealed that
interior architecture departments train professionals in the same field of activity
regardless of their names and that the environmental design supplement does not make
a difference both educationally and professionally.