Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.17, sa.4, ss.627-638, 2011 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, öğrenen örgüt ve boyutlarının örgütsel bağlılığı yordama gücünün
belirlenmesi amaçlanmıştır. Nedensel desenle tasarlanan araştırmanın evrenini, 2009–
2010 akademik yılında gelişmiş bir üniversitede görev yapmakta olan 1814 öğretim
elemanı; örneklemini ise ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak belirlenen 305 öğretim
elemanı oluşturmuştur. Araştırma verileri, ‘Öğrenen Örgüt Ölçeği’ ve ‘Örgütsel Bağlılık
Ölçeği’ ile toplanmıştır. Öğrenen Örgüt Ölçeği, Tiltay (2009) tarafından geliştirilmiştir.
Ölçek,[(i) bireysel yetkinlik, (ii) paylaşılan vizyon, (iii) takım halinde öğrenme, (iv)
zihinsel modeller ve (v) örgütsel yapı]olmak üzere beş alt boyuttan ve toplam altmış
(60) maddeden oluşmaktadır. Örgütsel Bağlılık Ölçeği ise Allen ve Meyer (1990)
tarafından geliştirilmiş olup Yıldırım (2002) tarafından Türkçeye uyarlanmıştır. Ölçek
beşli Likert skalasında olup üç alt boyuttan [(i) duygusal bağlılık, (ii) devam bağlılığı ve
(iii) normatif bağlılık] ve toplam yirmi dört (24) maddeden oluşmaktadır. Araştırmada
elde edilen verilerin çözümlenmesinde; Pearson çarpım momentler korelâsyon ve çoklu
doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğrenen örgüt
boyutlarının birlikte örgütsel bağlılığın %32’sini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde
yordadığını göstermektedir.