I. Uluslararası Gümrük ve Ticaret Kongresi, Denizli, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2021, ss.118-127
Wuhan şehrinde 2019 yılı sonlarında ortaya çıkan ve etkisi tüm dünyaya hızla yayılan koronavirüs salgını sosyal hayat olmak üzere birçok sektörde etkisini göstermiştir. Salgının yayılım hızını azaltmak ve ortadan kaldırmak için alınan önlemler ise ülke ekonomilerini ciddi anlamda sarsmış ve devletleri piyasada yeni normale uygun düzenlemeler yapmaya ve önlemler almaya itmiştir. Ekonomide ve sosyal hayatta yaşanan salgın etkisi kamu alımları süreçlerini de etkilemiş ve ihale sürecinde sürdürülebilirliğin sağlanması adına bir dizi önlemler alınmıştır. Kamu alımları ile ilgili alınan önlemlerde dikkat çeken en önemli nokta ise ihale süreci ve devamında sözleşmelerden kaynaklı yükümlülüklerin sürdürülebilirliğini sağlamak olmuştur. Bu tercihin temelinde ise kamu alımlarının ekonominin önemli dinamiklerinden birisi olması, sürdürülebilir kalkınma için altyapı başta olmak üzere çeşitli mal ve hizmet alımların devamlılığını sağlamak, salgın sürecinde başta tıbbi malzemeler olmak üzere salgını azaltan ve/veya ortadan kaldırılacak mal ve hizmetlerin alımında ihalelerin kullanılması yatarken ayrıca salgın sonra dönemde ekonomilerin toparlanması açısından kamu alımlarının önemli bir noktada durmasıdır. Türkiye ve Avrupa Birliği kamu alımları ile ilgili önlemlerinde öncelikle sürecin sürekliliğini sağlayacak temel önlemler almışlar, alınan önlemleri ise ihale sürecine yönelik ve sözleşmelerden kaynaklı yükümlülüklerin yerine getirilmesi karşısında ortaya çıkan mücbir sebepten kaynaklı mağduriyetlerin çözüme kavuşturulması önlemlerini içermiştir. Bu kapsamda çalışmamızda yaptığımız incelemede Avrupa Birliğine üyelik sürecinde olan ve kamu alımları mevzuatını Avrupa Birliği mevzuatına uyarlama taahhüdü bulunan Türkiye’nin koronavirüs dönemi önlemleri ile Avrupa Birliği önlemleri kıyasen incelenmiştir.
The coronavirus epidemic, which emerged in the city of Wuhan at the end of 2019 and spread rapidly all over the world, has had its effects in many sectors, including social life. The measures taken to reduce and eliminate the spreading rate of the epidemic have seriously shaken the economies of the country and have forced the states to make regulations and take measures in accordance with the new normal in the market. The epidemic effect in the economy and social life also affected the public procurement processes and a number of measures were taken in order to ensure sustainability in the tender process. The most important point that draws attention to the measures taken regarding public procurement was to ensure the sustainability of the obligations arising from the contracts during the public procurement process and afterwards. The basis of this choice is that public procurements are one of the important dynamics of the economy, ensuring the continuity of purchases of various goods and services, especially infrastructure for sustainable development, and the use of tenders in the purchase of goods and services that reduce and / or eliminate the epidemic, especially medical supplies, during the epidemic process. Another important point in terms of the recovery of economies in the later period is the halt in public procurement. Turkey and the European Union have taken the basic measures to ensure the continuity of the process in their public procurement measures, and the measures taken included the measures to resolve the grievances arising from the force majeure arising from the fulfillment of the obligations arising from the tender process and the contracts. In this context, the examination we made in our study was examined by comparison with the measures of the coronavirus period of Turkey, which is in the process of membership to the European Union and has undertaken to adapt the public procurement legislation to the European Union legislation.