İdealkent, cilt.15, sa.41, ss.558-575, 2023 (Hakemli Dergi)
Tarihi yapıları yeniden kullanma çabası geçmişten günümüze hep var olan bir çabadır. Toplumsal
ihtiyaçlar ve şartlar değiştikçe insanların mekân gereksinimi de aynı ölçüde değiştiği gözlemlenmektedir.
1990’lı yıllardan itibaren ülkemizde yaşanan üniversite sayılarının artmasıyla beraber
kampüs ve yapı ihtiyacı doğan üniversitelerin bazıları çözümü tarihi yapıları yükseköğretim işlevine
dönüştürmekte bulmuşlardır. Yükseköğretim yapısı olarak işlevlendirilen tarihi yapıların fiziksel
koşullarının değerlendirildiği bu çalışmada örnek olay (case study) incelemesi olarak İstanbul
Galata Üniversitesi’nin kullandığı Frej Apartmanı olarak bilinen tarihi yapı ele alınacaktır.
Yapının zamanla değişimiyle beraber yükseköğretim yapılarının fiziksel ölçütlere göre koşulları
incelenmiştir. Buradan hareketle ‘Eğitim yapısı olarak işlevlendirilmiş tarihi mekanlarda fiziksel
çevre kontrol parametreleri mekânsal kaliteyi belirlemede etkilidir.’ araştırmanın hipotezidir. Bulgular,
tarihi ve mekânsal değerlerin korunmasıyla birlikte çağdaş ihtiyaçlara cevap verecek şekilde
fonksiyonlara sahip olmasının dikkat edilmesi gereken konular olduğunu göstermektedir. Sonuç
olarak yeniden işlevlendirilen tarihi yapıların merkezi konumu ve kente kazandırılmış kültür varlığı
olarak düşünüldüğünde hem ülkemizin eğitim altyapısı hem de mimari üslup olarak duyarlı
bir yaklaşım sergilenmiştir.
The effort to reuse historical structures has been a constant endeavor from the past to the present.
With the increase in the number of universities in Turkey since the 1990s, some of the universities
in need of structure have converted historical buildings to higher education functions. In this
study, in which the physical conditions of historical buildings functionalised as higher education
buildings are evaluated, the historical building known as Frej Apartment used by Istanbul Galata
University will be discussed as a case study. With the change of the building over time, the conditions
of higher education buildings according to physical criteria were analysed. From this point
of view, 'Physical environment control parameters are effective in determining spatial quality in
historical places functionalised as educational buildings' is the hypothesis of the research. The
findings show that the preservation of historical and spatial values as well as having functions to
meet contemporary needs are the issues to be considered. As a result, considering the central location
of the re-functionalised historical buildings and the cultural asset brought to the city, a sensitive
approach has been exhibited both in terms of the educational infrastructure of our country
and architectural style.